- حضرت عالى در رساله، مرقوم فرمودهايد كه اگر مسافر بقصد معصيت، به
سفر رود نماز او تمام است حال اگر شخصى را به جايى- كه مسافت شرعى است- براى
عروسى، دعوت كنند و او مىداند كه در آنجا لهو و لعب است و مجبور هم هست كه در
آنجا باشد، آيا نماز او قصر است يا تمام؟.
ج
- در اين فرض اگر چه مبتلا به حضور در مجلس معصيت مىشود و از اين
جهت، معاقب و مسئول است ولى چون براى معصيت، سفر نكرده بايد نماز را شكسته
بخوانند.
س 83
- كارمند دولت، با ماشينهاى دولتى- كه به جهت مسافرت به منظور انجام
امور دولتى در تصرّف دارد- براى انجام امور شخصى خود مانند ديد و بازديد رفقا يا
زيارت مشاهد مشرّفه و غيرهما مسافرت مىكند يا غير كارمند را سوار مىكند آيا اين
سفرهاى كارمند موجب تمام خواندن نماز مىباشد يا خير؟.
ج
- احتياطا جمع بين قصر و تمام نمايد.
س 84
- اهالى بخشى اطّلاع دادند كه اراضى آن بخش تقسيم و تمليك غير شرعى
شده آيا مسافرت آنها در آن اراضى موجب تمام خواندن نماز است يا خير؟.
ج
- احتياط جمع بين قصر و اتمام است لكن بايد نماز را در جاى مباح
بخوانند.