- اگر كسى نماز مغرب و عشا را عمدا ترك نمايد چه حكمى دارد؟.
ج
- معصيت كرده و بايد توبه كند و ديگر، نماز خود را ترك ننمايد و اگر
كسى نماز عشا را نخواند و خوابش برد تا نصف شب، احتياط آنست كه فرداى آن شب را
روزه بگيرد ولى اگر بيدار ماند تا بعد از نصف شب، اين احتياط را ندارد.
نماز مبطون و مسلوس
س 251
- شخصى به علّت عمل جرّاحى، مخرج غائطش به كلّى مسدود شده و به جاى
آن از روى شكم، سوراخى باز نمودهاند و بدين جهت مدفوعات، بى اختيار خارج مىشود،
حتّى در حين نماز هم قادر به جلوگيرى از آن نيست. اگر با دستمال و كهنه روى آن را
ببندد يا كيسه بگذارد و در آن جمع شود عبادات اين شخص با اين وضع چگونه است؟.
ج
- اگر ممكن باشد قبل از نماز به نحوى تخليه و تطهير نمايد كه بتواند
نماز را بدون خروج چيزى، تمام نمايد، واجب است اين نحو عمل كند و اگر نتواند تمام
نماز را بدون خروج چيزى بخواند و تطهير و وضو بين نماز هم مستلزم مشقّت يا فعل
كثير باشد آن چه بين نماز، خارج مىشود مضرّ به وضو و نماز نيست و بهمان نحو
بخواند.
س 252
- شخصى دائم الانزال است به طورى كه وقت براى خواندن يك نماز هم
ندارد، تكليف او نسبت به نماز و روزهاش چيست؟ و آن چه بر شخص جنب حرام است بر او
حرام است يا نه؟.
ج
- قبل از نماز، غسل مىكند و اگر معذور است تيمّم بدل از غسل
مىنمايد، و آن چه در بين نماز، خارج مىشود به طورى كه به اندازه خواندن نماز،
وقف در خروج حاصل نشود معفوّ است و براى روزه، قبل از فجر غسل كند و معذور، تيمّم
بدل از غسل نمايد و روزه، صحيح است و محرّمات بر جنب بر او حرام است.
س 253
- المسلوس اذا صلّى قاعدا يمكنه التحفّظ من البول، و اذا صلّى قائما
لا يمكن له التحفّظ منه، فهل ينتقل وظيفته إلى القعود كما لو عرض عارض للمصلّي
قائما حيث انّه يصلّى قاعدا ام لا؟.