است كه براى رفتن زنها به مسجد قرار داده
شده، جائز است در آن قسمت حوضخانه بنا نمود؟.
ج
- در صورتى كه معلوم نباشد كه براى نماز، وقف شده يا براى جهت مخصوصى
كه حوض منافى با آن باشد، اشكال ندارد.
س 39
- هل يجوز دخول اليهوديّ و النّصرانيّ فى مساجد المسلمين و الجلوس
على فراش المسجد ام لا لأنّهم مشركون بصريح القرآن او يجوز الدّخول لاستماع
الموعظة مثلا و لكن من دون جلوس على الفراش؟.
ج
- لا يجوز دخول الكافر فى المسجد مطلقا سواء كان من اهل الكتاب ام
لا.
س 40
- تشكيل مجلس فاتحه و ترحيم، در مسجد، چه صورت دارد؟.
ج
- اگر مانع از نماز نباشد مانعى ندارد.
س 41
- آيا حائض و يا جنب مىتواند پشت بام مسجد برود، يا نه؟.
ج
- پشت بام مسجد، حكم خود مسجد را دارد.
س 42
- كسى موقع ساختمان مسجد، انگشتش خونى بوده به آجر ماليده و آن آجر
را در بناى بالكن مسجد بكار برده بعد هم آن موضع، گچكارى شده، اكنون تكليف، چيست؟.
ج
- اگر آن آجر، معلوم و معيّن باشد بايد بكند و به جاى آن، آجر پاك،
نصب نمايد- و لو اين كه چند آجر، خراب شود و بعد بسازد- و اگر نمىداند چه
ناحيهاى بكار رفته تكليف، ساقط است.
س 43
- مسجد كوچكى در يكى از قراء، به مرور زمان ويران و سنگ و گل آن
پراكنده شده اكنون جمعى از جوانان حزب ا .. براى حفاظت مكان مسجد از نجاسات و
آلودگى، مسجدى مجدّدا بنا كردهاند كه در آن، مراسم نماز و دعاى كميل برقرار گردد،
و مقدارى كتاب مذهبى در اين مسجد گذاشته شده، كه جوانها در ساعت فراغت مشغول
مطالعه شوند، آيا چنين عملى، اشكال شرعى دارد يا خير؟
ضمنا پايگاه بسيج و تربيت نسل جوان خواهد بود.
ج
- مسجد، حتّى بعد از خرابى مسجد است، و از مسجديّت خارج