بايد در شرف هتك باشد تا حمل به مكان ديگر،
لازم شود.
س 68
- نظريّه حضرت آية اللَّه در باره نبش قبر، نسبت به كسى كه خودش
وصيّت نكرده و فرزندانش او را بنحو امانت به خاك سپردهاند چيست؟.
ج
- نبش قبر، جهت حمل به مشاهد مشرّفه، جائز است هر چند وصيّت نكرده
باشد.
س 69
- اگر ميّتى در ملك غصبى دفن شود كه صاحب آن زمين، راضى نباشد چه
صورت دارد؟.
ج
- در فرض سؤال كه در زمين غصبى، دفن شده واجب است نبش قبر كرده و او
را از آن مكان بيرون بياورند و در مكان مباح، دفن كنند گر چه اولى بلكه احوط اين
است كه وسائل رضايت مالك را- هر چند با پرداخت عوض باشد- فراهم سازند.
س 70
- شخصى از بستگانم را- كه چندى پيش بر اثر تصادف ماشين فوت كرده بود-
در خواب ديدم و او در خواب مىگفت من نمردهام .. قبر مرا بشكافيد و مرا بيرون
بياوريد آيا خواب حجّت است يا نه؟.
ج
- خواب شرعا حجّت نيست و مجوّز نبش قبر نمىشود و نبش قبر، حرام است.
س 71
- در صورتى كه اثبات حقّى مستلزم نبش قبر بشود اجازه مىفرماييد كه
نبش كنند يا نه؟.
ج
- بلى از مواردى كه نبش قبر، جائز است موردى است كه اثبات حقّى موقوف
به رؤيت جسد ميّت باشد.
س 72
- دوازده سال پيش در ايّام زمستان شخصى فوت نموده و به علّت برف شديد
نتوانستند او را به قبرستان عمومى ببرند و ناآگاهانه متوفّى را در مسجد به خاك
سپردند. آيا بايد نبش قبر شود و در قبرستان عمومى دفن گردد يا خير؟.
ج
- در صورت مفروضه گر چه عمل حرامى انجام شده ولى جواز نبش قبر بعد از
گذشت دوازده سال معلوم نيست امّا آثار ظاهرى قبر بايد از بين برود.
س 73
- شخصى پدرش داراى دو ملك يكى در ييلاق و يكى در قشلاق