اسم الکتاب : سؤال و جواب پيرامون مسائل حج المؤلف : گلپايگانى، سید محمدرضا الجزء : 1 صفحة : 95
سعد اسكاف، روايت فرموده به عبارتيكه با اين
عبارت، اختلاف دارد، و جمله (الا ان ياتى بموجبة) را ندارد و ايشان، ذيل حديث را
اين نحو روايت فرمودهاند (فاذا قضى نسكه غفر الله له بقية ذى الحجة و المحرم و
صفر و شهر بيع الاول فاذا مضت اربعة اشهر خلط بالناس) ولى معتمد همان روايت كافى
است زيرا معلوم است كه در نقل تهذيب، روايت، مختصر شده و مثل نقل بمضمون است و
علاوه جمله (الا ان ياتى بموجبة) از آن اسقاط شده و در دوران امر بين زياده و
نقيصه، اصالت عدم زياده بر اصل عدم نقيصه مقدم است و فرضا هم اين دو اصل را حجت
بدانيم در خصوص مورد با توجه به روايت معاوية بن عمار ظاهر اين است كه اين جمله،
اسقاط شده و نسخه كافى صحيح است و احتمال اينكه جمله (الا ان ياتى
بكبيرة) يا (الا ان ياتى بموجبة) در اين دو روايت از بعض روات به عنوان شرح و
تفسير حديث اضافه شده باشد بسيار بعيد است و فرضا هم اين نحو باشد از رحمت و مغفرت
و كرم و فضل خداوند متعال، بعيد نيستكه مقرر فرمايد تا چهار ماه، مومنى كه حج بجا
آورده مطلق گناهانى كه تحت فشار؟؟؟ نفس و غلبه هوا از او صادر شده (نه بنحو
بىاعتنائى و استخفاف بامر خداوند) مورد آمرزش خداوند واقع شود و كس نميتواند رحمت
واسعه و تفضل خدا را كه خود بآنمقام و محل مغفرت و رحمت و تفضل است محدود كند بلى
اين حديث كسى را كه از روى بىاعتنائى و استخفاف بامر و نهى خدا معصيت نمايد يا
اينكه بخواهد با تشبث به اين حديث، در اين چهار ماه، هر گناه و معصيتى را مرتكب
گردد شامل نميشود و از ابتداء تا حال هم هيچ كس از اين اخبار، استفاده نكرده كه
حاج تا چهار ماه، مرخص و آزاد است و با اتكاء به اين حديث، مرتكب هر معصيتى بخواهد
بشود كه اين برداشت و تلقى البته صحيح نيست.
اسم الکتاب : سؤال و جواب پيرامون مسائل حج المؤلف : گلپايگانى، سید محمدرضا الجزء : 1 صفحة : 95