responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : سؤال و جواب پيرامون مسائل حج المؤلف : گلپايگانى، سید محمدرضا    الجزء : 1  صفحة : 95

سعد اسكاف، روايت فرموده به عبارتيكه با اين عبارت، اختلاف دارد، و جمله (الا ان ياتى بموجبة) را ندارد و ايشان، ذيل حديث را اين نحو روايت فرموده‌اند (فاذا قضى نسكه غفر الله له بقية ذى الحجة و المحرم و صفر و شهر بيع الاول فاذا مضت اربعة اشهر خلط بالناس) ولى معتمد همان روايت كافى است زيرا معلوم است كه در نقل تهذيب، روايت، مختصر شده و مثل نقل بمضمون است و علاوه جمله (الا ان ياتى بموجبة) از آن اسقاط شده و در دوران امر بين زياده و نقيصه، اصالت عدم زياده بر اصل عدم نقيصه مقدم است و فرضا هم اين دو اصل را حجت بدانيم در خصوص مورد با توجه به روايت معاوية بن عمار ظاهر اين است كه اين جمله،

اسقاط شده و نسخه كافى صحيح است و احتمال اينكه جمله (الا ان ياتى بكبيرة) يا (الا ان ياتى بموجبة) در اين دو روايت از بعض روات به عنوان شرح و تفسير حديث اضافه شده باشد بسيار بعيد است و فرضا هم اين نحو باشد از رحمت و مغفرت و كرم و فضل خداوند متعال، بعيد نيستكه مقرر فرمايد تا چهار ماه، مومنى كه حج بجا آورده مطلق گناهانى كه تحت فشار؟؟؟ نفس و غلبه هوا از او صادر شده (نه بنحو بى‌اعتنائى و استخفاف بامر خداوند) مورد آمرزش خداوند واقع شود و كس نميتواند رحمت واسعه و تفضل خدا را كه خود بآنمقام و محل مغفرت و رحمت و تفضل است محدود كند بلى اين حديث كسى را كه از روى بى‌اعتنائى و استخفاف بامر و نهى خدا معصيت نمايد يا اينكه بخواهد با تشبث به اين حديث، در اين چهار ماه، هر گناه و معصيتى را مرتكب گردد شامل نميشود و از ابتداء تا حال هم هيچ كس از اين اخبار، استفاده نكرده كه حاج تا چهار ماه، مرخص و آزاد است و با اتكاء به اين حديث، مرتكب هر معصيتى بخواهد بشود كه اين برداشت و تلقى البته صحيح نيست.

اسم الکتاب : سؤال و جواب پيرامون مسائل حج المؤلف : گلپايگانى، سید محمدرضا    الجزء : 1  صفحة : 95
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست