responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : مجمع الرسائل المؤلف : نجفی، محمد حسن    الجزء : 1  صفحة : 539
اينكه منظور شخص از صدقه علنى متابعت و پيروى مردم از وى باشد و اما در صدقه واجب افضل مخفى نداشتن آن است [1].
(مسأله 1671): دادن صدقه به سائل قبل از سؤال و درخواست وى مستحب است و همچنين مخفى شدن از فقير بوسيله حجاب و يا تاريكى نيز مستحب مى باشد.
(مسأله 1672): اگر شخص فقيرى با اجازه حاكم شرع [2] و با پول زكات جنس خود، قرآن و يا كتاب ديگرى بخرد و جهت خواندن وقف كند و به طفل خود بدهد اشكالى ندارد اما نمى تواند زكات را براى اداى قرض خود بدهد.
(مسأله 1673): زياد صدقه دادن در صورتى كه نيازمندان بسيار باشند مستحب است و همچنين صدقه دادن به اقارب و خويشاوندان خصوصا ايتام آنها و نيز به بنى هاشم و خصوصا از علويين آنها مستحب مى باشد.
(مسأله 1674): از ديگر مستحبات در صدقه، صدقه دادن در ابتداى هر روز و شب مى باشد و همچنين صدقه دادن در روز جمعه و ماه مبارك رمضان نيز مستحب مى باشد.
(مسأله 1675): مستحب است كه شخص صدقه را به دست خود به فقير بدهد خصوصا در مورد شخص مريض و در چنين حالتى مستحب است به


[1] محمد باقر شيرازى: البته استحباب آشكار نمودن آن زمانى است كه موجب
ريا و ضعف قصد قربت نباشد و در بسيارى از موارد كه احترام و آبروى فرد در دادن
صدقه واجب به قصد هديه باشد استحباب اجهار (آشكار نمودن) آن بر طرف مىشود.
[2] محمد كاظم طباطبائى: اذن حاكم شرط نيست.
محمد باقر شيرازى: احتياجى به وقف و يا اذن حاكم ندارد و خريد اشيائى
غير از قرآن و كتاب هم جايز است.


اسم الکتاب : مجمع الرسائل المؤلف : نجفی، محمد حسن    الجزء : 1  صفحة : 539
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست