اسم الکتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 27 صفحة : 98
كه مورد عداوت انسان است گويى قلب او را پرت مىكند و نمىپذيرد [1] به هر حال اين
تعبير دلدارى و تسلى خاطرى است براى شخص پيامبر ص كه بداند اگر گاهى در نزول وحى
تاخير افتد روى مصالحى است كه خدا مىداند، و هرگز دليل بر آن نيست كه طبق گفته
دشمنان خداوند نسبت به او خشمگين شده باشد يا بخواهد او را ترك گويد، او هميشه
مشمول لطف و عنايات خاصه خدا است، و همواره در كنف حمايت ويژه او است.
***
سپس اضافه مىكند:" بى شك جهان آخرت براى تو از اين دنيا بهتر
است" (وَ لَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَكَ مِنَ الْأُولى).
تو در اين جهان مشمول الطاف او هستى، و در آخرت بيشتر و بهتر، نه در كوتاه مدت
مورد غضب پروردگار خواهى بود، و نه در دراز مدت، كوتاه سخن اينكه تو در دنيا و
آخرت عزيزى، در دنيا عزيز و در آخرت عزيزتر.
بعضى از مفسران" آخرت" و" اولى" را اشاره به آغاز و پايان
عمر پيغمبر ص دانستهاند و گفتهاند منظور اين است كه تو در آينده عمرت موفقتر و
پيروزتر خواهى بود، و اين اشاره به گسترش اسلام و پيروزيهاى مكرر مسلمين بر
دشمنان، و فتوحات آنها در غزوات، و بارور شدن نهال توحيد، و برچيده شدن آثار شرك و
بتپرستى است.
جمع ميان اين دو تفسير نيز بى مانع است.
***
[1] اين ماده هم به صورت" ناقص
يائى" آمده و هم" ناقص واوى" در صورت اول به معنى بغض و عداوت است،
و در صورت دوم، به معنى پرتاب نمودن و طرد كردن، و همانگونه كه در بالا گفته شده
هر دو معنى به يك ريشه بازمىگردد.
اسم الکتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 27 صفحة : 98