اسم الکتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 27 صفحة : 455
عظيمى فرستاده از نفوذ سحر ساحران حفظ خواهد كرد، تا مقام والاى نبوت بازيچه
دست آنها نشود.
از سوى سوم اگر بنا شود سحر در جسم پيغمبر ص اثر بگذارد ممكن است اين توهم در
مردم پيدا شود كه سحر در روح او نيز مؤثر است، و ممكن است افكارش دستخوش سحر
ساحران گردد، و اين معنى اصل اعتماد به پيامبر ص را در افكار عمومى متزلزل
مىسازد.
و لذا قرآن مجيد اين معنى را نفى مىكند كه پيغمبر" مسحور" شده باشد
مىفرمايد: وَ قالَ الظَّالِمُونَ إِنْ تَتَّبِعُونَ
إِلَّا رَجُلًا مَسْحُوراً انْظُرْ كَيْفَ ضَرَبُوا لَكَ الْأَمْثالَ فَضَلُّوا
فَلا يَسْتَطِيعُونَ سَبِيلًا:"
ظالمان گفتند شما از يك انسان سحره شدهاى پيروى مىكنيد، ببين چگونه براى تو
مثلها زدند و گمراه شدند؟ آن چنان كه نمىتوانند راه را پيدا كنند"! (فرقان 8
و 9).
" مسحور" در اينجا خواه به معنى كسى باشد كه از نظر عقلى سحر شده يا
در جسمش، در هر صورت گواه بر مقصود ما است.
به هر حال با چنين روايات مشكوكى نمىتوان قداست مقام نبوت را زير سؤال برد، و
در فهم آيات بر آنها تكيه كرد.
در باره فضيلت اين سوره از پيغمبر اكرم ص نقل شده است كه فرمود:
انزلت على آيات لم ينزل مثلهن: المعوذتان:
" آياتى بر من نازل شده كه همانند آنها نازل نشده است، و آن دو
سوره" فلق" و" ناس" است" [1] و در حديث ديگرى از امام باقر ع
مىخوانيم:" كسى كه در نماز" وتر" سوره" فلق" و"
ناس" و" قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ" را بخواند به او گفته مىشود اى بنده خدا بشارت باد
بر تو خدا نماز وتر تو را قبول كرد" [2]
[1] و [2] " نور الثقلين" جلد
5 صفحه 716 و" مجمع البيان" جلد 10 صفحه 567.
اسم الکتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 27 صفحة : 455