اسم الکتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 27 صفحة : 362
جمعى نيز گفتهاند منظور از" ماعون" زكات است، چرا كه زكات نسبت به
اصل مال غالبا بسيار كم است، گاه ده درصد، و گاه پنج درصد، و گاه دو و نيم درصد
است.
البته" منع زكات" نيز يكى از بدترين كارها است، چرا كه"
زكات" بسيارى از مشكلات اقتصادى جامعه را حل مىكند.
در روايتى از امام صادق ع آمده است كه در تفسير ماعون فرمود:
هو القرض يقرضه، و المتاع يعيره، و المعروف يصنعه:
" ماعون وامى است كه انسان به ديگرى مىدهد، و وسائل زندگى است كه به
عنوان عاريه در اختيار ديگران مىگذارد، و كمكها و كارهاى خيرى كه انسان انجام
مىدهد" [1] در
روايت ديگرى از همان حضرت اين معنى نقل شده، و در ذيل آن آمده است كه راوى گفت: ما
همسايگانى داريم كه وقتى وسائلى را به آنها عاريه مىدهيم آن را مىشكنند و خراب
مىكنند، آيا گناه است به آنها ندهيم؟
فرمود: در اين صورت مانعى ندارد [2] در معنى" ماعون" احتمالات ديگرى نيز گفتهاند،
تا آنجا كه در تفسير قرطبى بالغ بر دوازده قول در اين زمينه نقل شده كه بسيارى از
آنها را مىتوان در هم ادغام كرد و مهم همان است كه در بالا آورديم.
ذكر اين دو كار پشت سر يكديگر (رياكارى و منع ماعون) گويى اشاره به اين است كه
آنها آنچه براى خدا است به نيت خلق بجا مىآورند، و آنچه براى خلق است از آنها
دريغ مىدارند، و به اين ترتيب هيچ حقى را به حق دارش نمىرسانند.
اين سخن را با حديثى از پيغمبر اكرم ص پايان مىدهيم، فرمود:
[1] و [2] " كافى" مطابق
نقل" نور الثقلين" جلد 5 صفحه 679.
اسم الکتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 27 صفحة : 362