اسم الکتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 27 صفحة : 351
ولى به هر حال نام قريش امروز هرگز مفهوم جالبى را تداعى نمىكند، و با اينكه
آنها قبيله پيغمبر اكرم ص بودند، از سر سختترين دشمنان اسلام محسوب مىشدند، كه
از هيچ كارشكنى و عداوت و دشمنى فروگذار نكردند، حتى آن روز كه قدرت آنها با
پيروزى اسلام درهم شكست به توطئههاى پنهانى ادامه دادند، و بعد از رحلت پيغمبر
اكرم ص نيز حوادث دردناكى آفريدند كه تاريخ اسلام هرگز آن را فراموش نخواهد كرد،
مىدانيم" بنى اميه" و" بنى عباس" كه بارزترين نمونههاى
حكومت جبار و طاغوتى بودند از قريش برخاستند.
قرائن نيز نشان مىدهد كه در جاهليت عرب نيز سعى و تلاش در استثمار و استعمار
مردم داشتند، و به همين دليل هنگامى كه اسلام آزادىبخش طلوع كرد و منافع نامشروع
آنها به خطر افتاد با تمام قدرت به مبارزه برخاستند، اما قدرت عظيم اسلام سرانجام
آنها را درهم كوبيد.
***
در آيه بعد مىافزايد:" هدف اين بود كه خداوند قريش را در سفرهاى
زمستانه و تابستانه الفت بخشد" (إِيلافِهِمْ
رِحْلَةَ الشِّتاءِ وَ الصَّيْفِ) [1][2]
[1]" إِيلافِهِمْ" بدل
از" ايلاف" در آيه قبل است، و ضمير" هم" مفعول اول، و" رِحْلَةَ الشِّتاءِ"
مفعول ثانى و به عقيده بعضى معنى ظرفيت دارد، و ممكن است" منصوب بنزع
خافض" باشد، و در تقدير چنين است" ايلافهم من رحلة الشتاء و الصيف"
(معنى دوم و سوم مناسبتر به نظر مىرسد).
[2]" رحلة" در اصل از"
رحل" (بر وزن شهر) به معنى پوششى است كه براى سوار شدن مىنهند سپس به همين
مناسبت آن را به خود شتر و يا مسافرتهايى كه با آن يا وسيله ديگرى انجام داده
مىشود اطلاق كردهاند.
اسم الکتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 27 صفحة : 351