اسم الکتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 27 صفحة : 228
سپس به سرانجام كار هر يك از اين دو
گروه مؤمن و كافر، نيكوكار و بدكار، اشاره كرده مىفرمايد:" پس كسى كه به
اندازه سنگينى ذرهاى كار خير انجام داده آن را مىبيند" (فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ).
***
" و هر كس به اندازه سنگينى ذرهاى كار بد كرده آن را مىبيند"!
(وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا
يَرَهُ).
باز در اينجا تفسيرهاى مختلفى ذكر شده كه آيا جزاى اعمال را مىبيند و يا نامه
اعمال را مشاهده مىكند و يا خود عمل را.
ظاهر اين آيات نيز تاكيد مجددى است بر مساله" تجسم اعمال" و مشاهده
خود عمل، اعم از نيك و بد در روز قيامت كه حتى اگر سر سوزنى كار نيك يا بد باشد در
برابر صاحب آن مجسم مىشود و آن را مشاهده مىكند.
" مثقال" در لغت هم به معنى ثقل و سنگينى آمده، و هم ترازويى كه با
آن سنگينى اشياء را مىسنجند، و در اينجا به همان معنى اول است.
براى" ذرة" نيز در لغت و كلمات مفسران تفسيرهاى گوناگونى ذكر شده
است: گاه به معنى مورچه كوچك، و گاه گرد و غبارى كه وقتى دست را بر زمين بگذاريم و
برداريم به آن مىچسبد، و گاه به معنى ذرات بسيار كوچك غبار كه در فضا معلق است و
به هنگامى كه آفتاب از روزنهاى به اطاق تاريك مىتابد آشكار مىگردد تفسير شده
است.
مىدانيم امروز كلمه" ذره" را به" اتم" نيز اطلاق مىكنند
و بمب اتمى را" القنبلة الذرية" مىگويند،" اتم" به قدرى كوچك
است كه نه با چشم عادى، و نه با دقيقترين ميكروسكوپها قابل مشاهده نيست، و تنها
آثار آن را مشاهده مىكنند، و حجم و وزن آن با محاسبات علمى قابل سنجش است، و به
قدرى كوچك است كه چند ميليون روى نوك سوزنى جاى مىگيرد!
اسم الکتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 27 صفحة : 228