اسم الکتاب : جهان بینی توحیدی المؤلف : مطهری، مرتضی الجزء : 1 صفحة : 6
حکما حکمت را تقسیم میکنند به حکمت عملی و حکمت نظری " حکمت نظری
" دریافت هستی است آنچنانکه هست ، و " حکمت عملی " دریافت خط مشی
زندگی است آنچنانکه باید اینچنین " باید " ها نتیجه منطقی آنچنان "
هست " هاست ، بالاخص آنچنان " هست " هایی که فلسفه اولی و حکمت ما
بعد الطبیعی عهده دار بیان آنهاست .
جهان احساسی و جهان شناسی
بدیهی است که از کلمه " جهان بینی " که ماده دیدن در آن به کار رفته
است نباید به اشتباه بیفتیم و جهان بینی را به معنی جهان احساسی تلقی
کنیم . جهان بینی به معنی جهان شناسی است و به مساله معروف " شناخت
" مربوط میشود . شناخت از مختصات انسان است ، برخلاف احساس که از
مشترکات انسان و سایر جانداران است ، لهذا جهان شناسی نیز از مختصات
انسان است و به نیروی تفکر و تعقل او بستگی دارد .
بسیاری از حیوانات از نظر جهان احساسی از انسان پیشرفتهترند ، یا از
نظر اینکه مجهز به بعضی حواس اند که انسان فاقد آن حس است آنچنانکه
گفته میشود برخی پرندگان از نوعی حس رادار برخوردارند ، و یا در حواس
مشترک با انسان از انسان بسی حساسترند آنچنانکه در باصره عقاب ، شامه
سگ یا مورچه و سامعه موش گفته میشود برتری انسان از سایر جانداران ، در
شناخت جهان ، یعنی نوعی بینش عمیق درباره جهان است حیوان فقط جهان را
احساس میکند ، اما انسان علاوه بر آن ، جهان را تفسیر
اسم الکتاب : جهان بینی توحیدی المؤلف : مطهری، مرتضی الجزء : 1 صفحة : 6