اسم الکتاب : توحید المؤلف : مطهری، مرتضی الجزء : 1 صفحة : 346
براساس نیکی و درستی خلق شده است . آنچه که هست روی خواص اشیاء و از
پدیدههایی است که از عمل مردم و عمل اشیاء بیرون میآید . چون خلقت اصلا
برای انسان است و از نظر قرآن موجودات برای تکمیل و هدایت بشر آفریده
شدهاند ، بنابراین انسان بیشتر در معرض آزمایش است و همان مثال آب
باران که فرمودید قرآن میفرماید ، تمام اینها آب خالصند که هر کس به
اندازه ظرفیت خودش هست ، منتها وقتی که برخورد اعمال میشود ، شرور
پیدا میشود .
استاد : آن مطلبی که عرض کردیم که از قرآن مسأله خیر کثیر و شر قلیل
را میتوان استفاده کرد . در آیه مربوط به خلقت آدم بود . آیه اینطور
فهمیده میشود : فرشتگان گفتند که تو این را که بیافرینی حتما از وجودش
شر و فساد پیدا میشود ، یعنی فرشتگان منها نکردند ، نگفتند این را
بیافرین منهای شر و فساد ، خداوند هم در جواب آنها نگفت : خیر ، اینها
منشأ شر و فساد نمیشوند . نکته قضیه این است که به ملائکه نگفت خیر ،
شما اشتباه میکنید و انسان منشأ شر و فساد نمیشود . با یک تاکتیک ،
آنها را به یک مطلب دیگر آگاه کرد ، به قول معروف : " عیب میجمله
بگفتی ، هنرش نیز ببین " ، گفت همین موجودی که منشأ شر و فساد میشود ،
شما آن را که دیدید این را هم ببینید . پس اینجا قبول کرد که " « یفسد
فیها و یسفک الدماء »" [1] اما در کنار این جنبه ، آن جنبه را هم
نشان داد . آیا غیر از این است که میخواهد نشان دهد که این یک تابلویی
است که در این تابلو اگر آن هست ، این هم هست ، ولی اگر این جهت را
ببینید ، دیگر آن جهت را فراموش میکنید ؟
[1] بقره / . 30
اسم الکتاب : توحید المؤلف : مطهری، مرتضی الجزء : 1 صفحة : 346