اسم الکتاب : بیست گفتار المؤلف : مطهری، مرتضی الجزء : 1 صفحة : 385
کرم کاندر چوب زاییده است حال
کی بداند چوب را وقت نهال
پشه کی داند که این باغ از کی است
کو بهاران زاد و مرگش دردی است
آدمی داند که خانه حادث است
عنکبوتی نی که در وی عابث است
این از این نظر ، یعنی از نظر حجم عالم و وسعت عالم ، اما از نظر
عوالمی که بر ما احاطه دارد و تدبیر و تقدیر حیات ما با آنجا بسته است
، مجهولات بشر بسی افزونتر است . از کجا که عوالمی در کار نباشد که
نسبت عالم موجود ما نسبت به آن عوالم ، نسبت عالم خواب به عالم
بیداری باشد ؟
غزالی در تحول روحی که برایش رخ داد ، موضوع خواب را به میان کشید و
گفت ما در خواب جهانی میبینیم و در آن حال فکر نمی کنیم که آلان در
خوابیم ، و این حالت کیفیتی است که جزء نظام زندگی ما واقع است ، و
اصل بیداری است ، ولی همینکه بیدار میشویم به جزء بودن آن حالت پی
میبریم . از کجا که حالت زندگی ما در دنیا نسبت به یک زندگی دیگر
حالت خواب را نداشته باشد ؟ یقین ما به اصالت زندگی دنیوی خود بیش از
یقین شخص خواب نیست .
اینکه میگوییم وقتی که بیدار میشویم میفهمیم خواب و خیال بوده و
حقیقت نبوده یعنی نسبت به زندگی کاملتر که جزء کوچکی از آن خواب و جزء
بزرگتری بیداری است بی حقیقت است ، و گرنه نسبت به خود حقیقت است و
خیال نیست . زندگی دنیا هم نسبت به خود حقیقت است ولی نسبت به مدار
بزرگتری خواب است و خیال " « الناس نیام فاذا ماتوا انتبهوا » " [1] . [1] صد کلمه امیرالمؤمنین علیه السلام ، از جاحظ .
اسم الکتاب : بیست گفتار المؤلف : مطهری، مرتضی الجزء : 1 صفحة : 385