اسم الکتاب : عدل الهی المؤلف : مطهری، مرتضی الجزء : 1 صفحة : 318
خیر هبا و هدر است « کرماد اشتدت به الریح فی یوم عاصف » ( 1 ) .
. 7 مسلمانان و سایر اهل توحید واقعی اگر مرتکب فسق و فجور شوند و به
برنامه عملی الهی خیانت کنند مستحق عذابهای طولانی در برزخ و قیامت
خواهند بود و احیانا به واسطه بعضی از گناهان ، مانند قتل مؤمن بیگناه
عمدا ، برای ابد در عذاب باقی خواهند ماند .
. 8 اعمال خیر افرادی که به خدا و قیامت ایمان ندارند و احیانا برای
خدا شریک قائلند موجب تخفیف و احیانا رفع عذاب آنها خواهد بود .
. 9 سعادت و شقاوت تابع شرایط واقعی و تکوینی است نه شرایط قراردادی
.
. 10 آیات و روایاتی که دلالت میکند خداوند عمل صالح و خیر را قبول
میفرماید تنها ناظر به حسن فعلی اعمال نیست ، از نظر اسلام ، عمل ، آنگاه
خیر و صالح محسوب میگردد که از دو جهت حسن داشته باشد : جهت فعلی و
جهت فاعلی .
. 11 آیات و روایاتی که دلالت میکند اعمال منکران نبوت یا امامت
مقبول نیست ، ناظر به آن است که آن انکارها از روی عناد و لجاج و تعصب
باشد ، اما انکارهایی که صرفا عدم اعتراف است و منشأ عدم اعتراف هم
قصور است نه تقصیر ، مورد نظر آیات و روایات نیست . این گونه منکران
از نظر قرآن کریم ، مستضعف و مرجون لامر الله به شمار میروند .
. 12 به نظر حکماء اسلام از قبیل بوعلی و صدر المتألهین ، اکثریت مردمی
که به حقیقت اعتراف ندارند قاصرند نه مقصر ، چنین اشخاصی اگر خداشناس
نباشند معذب نخواهند بود - هر چند به بهشت هم نخواهند رفت - و اگر خدا
شناس باشند و به معاد اعتقاد داشته باشند و عملی خالص قربة الی الله
انجام دهند پاداش نیک عمل خویش را خواهند گرفت . تنها کسانی به
شقاوت کشیده میشوند که مقصر باشند نه قاصر .
اللهم اختم لنا بالخیر و السعادش ، و توفنا مسلمین، و الحقنا بالصالحین
اسم الکتاب : عدل الهی المؤلف : مطهری، مرتضی الجزء : 1 صفحة : 318