اسم الکتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 70
را زائد بر
ذات خدا بدانند، و قائل به تعدد اوصاف ازلى باشند كه اين نوعى شرك است وگرنه سميع
و بصير بودن خداوند چيزى جز عالم بودن او به اصوات و منظرهها نمىتواند باشد.
[1]
در بحار
الانوار از امام صادق عليه السلام آمده است كه شخصى خدمتش عرض كرد:
مردى از
دوستان شما اهل بيت پيامبر صلى الله عليه و آله مىگويد: خداوند متعال همواره سميع
بوده به وسيله گوش، و بصير بوده به كمك چشم! و عالم بوده به وسيله علم (زائد بر
ذات) و قادر بوده، به قدرت (زائد بر ذات).
امام خشمگين
شد و فرمود: مَنْ قالَ ذلِكَ وَ دانَ بِهِ فَهُوَ مُشْرِكٌ، وَ لَيْسَ مِنْ
وِلايَتِنا عَلَى شَيءٍ، انَّ اللَّهَ تَبارَكَ وَ تَعالَى ذاتٌ عَلّامَةٌ
سَميعَةٌ بَصيرَةٌ قادِرَةٌ: «كسى كه اين سخن را بگويد و به آن
عقيده داشته باشد، مشرك است و بهرهاى از ولايت ما ندارد، خداوند متعال ذاتى است
عين عالم و سميع و بصير و قادر (و اين صفات زائد بر ذات او نيست).
[2][3]
[1]- اشاعره معتقد بودند كه هفت صفت خداوند (علم
و قدرت و اراده و سمع و بصر و حيات و تكلّم) قديم و زائد بر ذات او هستند، و بعضى
آنها را به اضافه ذات حق، قدماى ثمانيه (وجودات ازلى هشتگانه) مىناميدند و
مىدانيم اين عقيدهاى است باطل و شركآلود!