اسم الکتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 678
به همين دليل تقيّه قبل از آنكه يك برنامه اسلامى باشد يك روش عقلانى و منطقى
براى همه انسانهائى است كه در حال مبارزه با دشمن نيرومندى بوده و هستند.
در روايات اسلامى نيز مىخوانيم كه تقيّه به يك سپر دفاعى، تشبيه شده است.
امام صادق عليه السلام مىفرمايد: التقية ترس
المؤمن و التقية حرز المؤمن: «تقيه سپر مؤمن
است، و تقيه وسيله حفظ مؤمن است» [1].
(توجه داشته باشيد كه تقيه در اينجا
تشبيه به سپر شده و سپر ابزارى است كه تنها در ميدان جنگ و مبارزه با دشمن براى
حفظ نيروهاى انقلابى از آن استفاده مىشود).
و اگر مىبينيم در احاديث اسلامى تقيه نشانه دين و علامت ايمان، و نه قسمت از
مجموع ده قسمت دين شمرده شده است همه به خاطر همين است.
البته بحث در زمينه تقيه بسيار گسترده است كه اينجا جاى شرح و بسط آن نيست،
تنها هدف اين بود كه بدانيم آنچه را بعضى در مذمت تقيه مىگويند دليل ناآگاهى و
بىاطلاعى آنها از شرائط تقيّه و فلسفه آن است.
بدون شك مواردى وجود دارد كه در آنجا تقيه كردن حرام است و آن در موردى است كه
تقيّه به جاى اينكه سبب حفظ نيروها شود مايه نابودى يا به خطر افتادن مكتب گردد و
يا فساد عظيمى ببار آورد، در اين گونه موارد بايد سدّ تقيّه را شكست و پىآمدهاى
آن را هر چه بود پذيرا شد. [2]
[1]- وسائل الشيعة جلد 11 حديث 6 از
باب 24 از ابواب امر به معروف.