اسم الکتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 607
هفده هزار مسلمان كه در ميدان جنگ جمل به خاك ريخته شد بشوئيم، كسى كه خون يك
نفر بىگناه را به زمين بريزد هيچ عذرى در پيشگاه خدا نخواهد داشت، هركس كه باشد،
تا چه رسد به اين عده زياد اصولا مگر مىتوان هم «على عليه السلام و يارانش» را در
ميدان جنگ جمل بر حق داشت و هم «طلحه و زبير» و بعضى ديگر از صحابه را كه به آنها
پيوسته بودند؟
آيا هيچ منطق و عقلى اين تضاد روشن را مىپذيرد؟ آيا مىتوانيم با عنوان
«تنزيه صحابه» چشم روى هم بگذاريم و آنها را «تافته جدا بافته» بدانيم و سراسر
تاريخ اسلام را بعد از پيامبر صلى الله عليه و آله بدست فراموشى بسپاريم و ضابطه
اسلامى «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ
أَتْقاكُمْ» را زير پا بگذاريم؟! اين چه قضاوت غير منطقى
است؟
اصولا چه مانعى دارد كه شخص يا اشخاصى يك روز در صف بهشتيان و طرفداران حق
باشند و روز ديگرى در صف دوزخيان و دشمنان حق قرار گيرند؟
مگر همه كس معصومند؟ مگر اين همه دگرگونى در حالات اشخاص با چشم خود
نديدهايم؟
داستان «اصحاب ردّه» يعنى مرتد شدن جمعى از مسلمانان بعد از رحلت پيغمبر صلى الله عليه و آله را
همه اعم از شيعه و اهل سنت در كتابهاى خود نقل كردهاند كه خليفه اول به جنگ با
آنها برخاست و آنها را بر سر جاى خود نشاند آيا هيچيك از «اصحاب رده» پيامبر صلى
الله عليه و آله را نديده و در صف صحابه نبودند؟!
شگفتانگيزتر اينكه براى نجات از اين تضاد و بن بست عجيب بعضى موضوع «اجتهاد»
را دستاويز قرار داده و مىگويند افرادى مانند «طلحه و زبير و معاويه»! و همكاران
آنها مجتهد بودند و اشتباه كردند، اما گناهى از آنها سر نزد بلكه اجر پاداش در
برابر همين اعمالشان از خداوند خواهند گرفت!!
راستى چه منطق رسوائى است؟ مگر قيام بر ضد جانشينى پيامبر صلى الله عليه و آله
و شكستن پيمان، و ريختن خون هزاران بىگناه آن هم بخاطر جاه طلبى، و رسيدن به مال
و مقام، موضوع پيچيده و نامعلومى است كه كسى از زشتى آن با خبر نباشد؟ آيا ريختن
آن همه خون بىگناهان در پيشگاه خداوند اجر و پاداش دارد؟!
اسم الکتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 607