اسم الکتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 603
اشتباه نشود منظور از ذكر شرائط بالا اين نيست كه سرقتها تنها در صورت اجتماع
اين شرائط حرام است، بلكه منظور اين است كه اجراى حد مزبور، مخصوص اينجا است وگرنه
سرقت به هر شكل و به هر صورت، و به هر اندازه و هر كيفيت در اسلام حرام است.
اندازه قطع دست سارق.
معروف در ميان فقهاى ما با استفاده از روايات اهل بيت عليهم السلام اين است كه
تنها چهار انگشت از دست راست بريده مىشود، نه بيشتر، اگر چه فقهاى اهل تسنن بيش
از آن گفتهاند.
آيا اين مجازات اسلامى خشونتآميز است؟
بارها اين ايراد از طرف مخالفان اسلام و يا پارهاى از مسلمانان كم اطلاع شده
است كه اين مجازات اسلامى بسيار شديد به نظر مىرسد و اگر بنا بشود اين حكم در
دنياى امروز عمل شود بايد بسيارى از دستها را ببرند، به علاوه اجراى اين حكم سبب
مىشود كه يك نفر گذشته از اينكه عضو حساسى از بدن خود را از دست دهد تا پايان عمر
انگشت نما باشد.
در پاسخ اين ايراد بايد به اين حقيقت توجه داشت كه:
اولا- همانطور كه در شرائط اين حكم گفتيم هر سارقى
مشمول آن نخواهد شود بلكه تنها يك دسته از سارقان خطرناك هستند كه رسماً مشمول آن
مىشوند.
ثانياً- با توجه به اينكه راه اثبات جرم در اسلام
شرائط خاصى دارد اين موضوع بازهم تقليل پيدا مىكند.
ثالثا- بسيارى از ايرادهائى كه افراد كم اطلاع بر
قوانين اسلام مىكنند به خاطر آن است كه يك حكم را به طور مستقل و منهاى تمام
احكام ديگر مورد بررسى قرار مىدهند، يعنى به عبارت ديگر آن حكم را در يك جامعه
صددرصد غير اسلامى فرض مىكنند، ولى اگر توجه داشته باشيم كه اسلام تنها اين يك
حكم نيست بلكه مجموعه احكامى است كه پياده شدن آن در يك اجتماع سبب اجراى عدالت
اجتماعى، و مبارزه با فقر، و تعليم و تربيت صحيح، و آموزش و پرورش كافى،
اسم الکتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 603