اسم الکتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 597
كه «سهيل بن عمرو» به عنوان نماينده كفار مكه به سراغ پيامبر صلى الله عليه و آله آمد و حضرت
صلى الله عليه و آله از نام او آگاه گرديد، فرمود: قد سهل عليكم امركم: «يعنى از نام
«سهيل» من تفأل مىزنم كه كار بر شما سهل و آسان مىگردد» [1].
دانشمند معروف «دميرى» كه از نويسندگان قرن هشتم هجرى است، در يكى از
نوشتههاى خود اشاره به همين مطلب كرده و مىگويد اينكه پيامبر صلى الله عليه و
آله فال نيك را دوست مىداشت، به خاطر آن بود كه انسان هرگاه اميدوار به فضل
پروردگار باشد در راه خير گام برمىدارد و هنگامى كه اميد خود را از پروردگار قطع
كند، در راه شرّ خواهد افتاد و فال بد زدن مايه سوء ظن و موجب انتظار بلا و بدبختى
كشيدن است [2].
اما در مورد فال بد كه عرب آن را «تطير» و «طيره» مىنامد، در روايات اسلامى-
همانطور كه گفتيم- شديداً مذمت شده، همانطور كه در قرآن مجيد نيز كراراً به آن
اشاره گرديده و محكوم شده است [3] از جمله در حديثى مىخوانيم كه پيغمبر صلى الله عليه و آله
فرمود: الطيرة شرك «فال بد زدن (و آن را مؤثر در سرنوشت آدمى دانستن) يك نوع شرك به خدا است» [4]
و نيز مىخوانيم: كه اگر فال بد اثرى داشته باشد، همان اثر روانى است، امام
صادق عليه السلام فرمود: «فال بد اثرش به همان اندازه است كه آن را مىپذيرى، اگر
آن را سبك بگيرى كم اثر خواهد بود و اگر آن را محكم بگيرى پراثر، و اگر به آن
اعتنا نكنى، هيچ اثرى نخواهد داشت» (5).
در اخبار اسلامى از پيامبر صلى الله عليه و آله نقل شده است كه راه مبارزه با
فال بد بىاعتنائى است، از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل شده كه فرمود: «سه
چيز است كه هيچكس از آن سالم نمىماند (و وسوسههاى آن در درون قلب غالب اشخاص
پيدا مىشود) فال بد و