اسم الکتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 552
8- در ميان آنها افرادى يافت مىشوند كه از قدرت زيادى برخوردارند، همانگونه
كه در ميان انسانها نيز چنين است (قالَ
عِفْرِيتٌ مِنَ الْجِنِّ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ تَقُومَ مِنْ مَقامِكَ) «يكى از گردنكشان جن به سليمان گفت من تخت ملكه سبا را پيش
از آنكه از جاى برخيزى از سرزمين او به اينجا مىآورم»! (نمل 39).
9- آنها قدرت بر انجام بعضى كارهاى مورد نياز انسان را دارند (وَ مِنَ الْجِنِّ مَنْ يَعْمَلُ بَيْنَ يَدَيْهِ بِإِذْنِ
رَبِّهِ ...
يَعْمَلُونَ لَهُ ما يَشاءُ مِنْ مَحارِيبَ وَ تَماثِيلَ وَ جِفانٍ كَالْجَوابِ): «گروهى از جن پيش روى سليمان به اذن پروردگار كار
مىكردند، و براى او معبدها، تمثالها، و ظروف بزرگ غذا تهيه مىكردند» (سبا 12-
13).
10- خلقت آنها در روى زمين قبل از خلقت انسانها بوده است (وَ الْجَانَّ خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ) (حجر 27) و ويژگيهاى ديگر.
بعلاوه از آيات قرآن به خوبى استفاده مىشود كه بر خلاف آنچه در افواه مردم
عوام مشهور است و آنها را «از ما
بهتران» مىدانند، انسان نوعى است برتر از آنها، به
دليل اينكه تمام پيامبران الهى از انسانها برگزيده شدند، و آنها به پيامبر اسلام
كه از نوع بشر بود ايمان آوردند، و از او تبعيت كردند، و اصولًا واجب شدن سجده در
برابر آدم بر شيطان كه بنا به تصريح قرآن آن روز از (بزرگان) طايفه جن بود (كهف-
50) دليل بر فضيلت نوع انسان بر جنّ مىباشد.
تا اينجا سخن از مطالبى بود كه از قرآن مجيد درباره اين موجود ناپيدا استفاده
مىشود كه خالى از هرگونه خرافه و مسائل غير علمى است، ولى مىدانيم مردم عوام و
ناآگاه خرافات زيادى درباره اين موجود ساختهاند كه با عقل و منطق جور نمىآيد، و
به همين جهت يك چهره خرافى و غير منطقى به اين موجود داده كه وقتى كلمه جن گفته
مىشود مشتى خرافات نيز با آن تداعى مىشود از جمله اينكه آنها را با اشكال غريب و
عجيب و وحشتناك، و موجوداتى دم دار و سم دار!، موذى و پرآزار، كينهتوز و بدرفتار
كه ممكن است از ريختن يك ظرف آب داغ در يك نقطه خالى، خانههائى را به آتش كشند! و
موهومات ديگرى از اين قبيل.
اسم الکتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 552