اسم الکتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 40
آن جسميت،
زمان و مكان قائلند، اما خداپرستان او را داراى علم و اراده و هدف مىدانند و
جسميت و مكان و زمانى براى آن قائل نبوده، بلكه او را فوق مكان و زمان مىدانند.
بنابراين بر
خلاف پندار آقاى راسل كه تصور كرده اگر با خداپرستى وداع گويد و در صف
ماترياليستها قرار گيرد از چنگال اين سؤال فرار خواهد كرد اين سؤال هرگز دست از سر
او برنمىدارد، چه اينكه ماديها نيز معتقد به قانون عليت هستند و مىگويند هر
حادثهاى علت دارد.
پس تنها راه
حل مشكل اين است كه فرق ميان موجود حادث و ازلى، و ميان «ممكن الوجود» و «واجب
الوجود» را به خوبى درك كنيم، تا بدانيم آنچه نياز به خالق دارد موجودات حادث و
ممكن است، يعنى هر آفريده، آفريدگار مىخواهد، اما چيزى كه آفريده نيست آفريدگار
ندارد [1]