اسم الکتاب : والاترين بندگان المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 42
اجراى حدّ
زنا بر وى، او را از آلودگى پاك كند؛ زيرا عذاب دنيا از مجازات مداوم و قطع نشدنى
جهان آخرت آسانتر است! حضرت فرمود: برو، پس از وضع حمل بيا، تا تو را پاك كنم. زن
رفت و پس از زايمان بازگشت و تقاضاى خويش را تكرار كرد؛ حضرت پس از ردّ و بدل كردن
سؤالهاى متعدّد (تا شايد زن را منصرف كند و او را در آنچه مىگويد به ترديد
بيندازد) فرمود: برو بچّهات را شير بده و پس از تمام شدن دوران شيرخوارگىاش بيا
تا تو را پاك كنم. زن بازگشت و پس از دو سال براى بار سوم خدمت حضرت رسيد و تقاضاى
خويش را تكرار كرد. حضرت بار ديگر سؤالهاى مختلفى مطرح كرد و زن پاسخ داد؛ حضرت در
نهايت فرمود: برو بچّهات را بزرگ كن، تا بتواند خودش را از خطرات روزانه حفظ كند،
سپس نزد ما بيا تا تورا پاك كنيم. زن در حالى كه اشك مىريخت بازگشت و ...
[1]»
ملاحظه
مىكنيد ثابت شدن جرمى كه حدّ شرعى دارد سهل و ساده نيست، و تا زمانى كه مجرم خود
خواهان اجراى حد نباشد طبعاً نمىتوان جرم وى را ثابت كرد، و اين خود نشانگر رأفت
اسلامى است.
اگر اسلام
آيين خشونت باشد، آيا براى اثبات جرم اين قدر سختگيرى مىكند!
ج- بر فرض كه
حدّى ثابت شود، و حاكم شرع تصميم بر اجراى آن بگيرد، در چگونگى اجراى آن، به آداب
و دستوراتى برخورد مىكنيم كه مشحون از رحمت و رأفت اسلامى است؛ به نمونههايى از
اين آداب فهرست وار اشاره مىكنيم:
1- در ابتدا
و انتهاى روزهاى زمستانى، كه هوا بسيار سرد است و تازيانه مجرم را آزار فراوان
مىدهد، نبايد حد اجرا شود، بلكه بايد در ميانه روز كه هوا گرمتر است اجرا گردد!
2- در فصل
تابستان بايد بر عكس عمل شود، در وسط روز كه هوا بسيار گرم است حد اجرا نگردد!
بلكه در پايان روز انجام شود. [2]