اسم الکتاب : والاترين بندگان المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 195
دو سؤال در رابطه با حديث فوق به ذهن مىآيد كه لازم است پاسخ آن روشن شود:
سؤال اوّل: منظور از «سوءالحساب» چيست؟ آيا خداوند در روز قيامت با برخى از
بندگان خويش بد حساب مىكند؟ آيا «سوءالحساب» با حكمت و عدالت خداوند سازگار است؟
پاسخ: منظور از «سوءالحساب» بدى حساب نيست؛ بلكه منظور دقّت در محاسبه و
محاكمه، بدون اغماض و گذشت مىباشد. و اين مطلب نه با حكمت خداوند منافات دارد، و
نه ناسازگار با عدالت پروردگار مىباشد؛ بلكه عين عدالت است.
سؤال دوم: مىدانيم كه فقط كفّار و مشركان و افراد بى ايمان جاودانه در آتش
خواهند ماند، پس چگونه مسلمان زناكار كه توبه نكرده، طبق روايت فوق، خالد در جهنّم
خواهد شد؟
پاسخ: اگر زناكار توبه نكند، همانطور كه گذشت، بى ايمان از دنيا خواهد رفت؛
زيرا «ايمان» و «عمل منافى عفّت» با هم سازگارى ندارند. و شخصى كه بى ايمان از
دنيا برود، خالد در جهنّم خواهد بود. و اين مطلب عجيبى نيست.
خلاصه اين كه، ازاين روايت اهمّيّت فراوان مبارزه با اين عمل زشت و شوم
استفاده مىشود.
ج- رضاع از شير زانيه ممنوع!
اسلام مىخواهد به گونهاى عرصه را بر آلودگان به اين عمل ننگين تنگ كند كه
بدون نياز به توسّل به زور و خشونت، آنها به ميل و اختيار خود به راه درست و صحيح
باز گردند. و لهذا حتّى اجازه نمىدهد شيرخواران بىمادر، كه نياز شديد به شير
دارند، از شير حاصل از زنا استفاده كنند.
علىّ بن جعفر، فرزند امام صادق عليه السلام و برادر امام كاظم عليه السلام و
عموى امام رضا عليه السلام كه
اسم الکتاب : والاترين بندگان المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 195