اسم الکتاب : والاترين بندگان المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 181
يعنى، منظور از «كشتن» و «نجات از مرگ» كه در آيه آمده، نجات از آتش سوزى يا
غرقاب (گرداب) و مانند آن است- سپس امام (لحظهاى) سكوت كرد، و بعد فرمود- تأويل
اعظم و مفهوم بزرگتر آيه اين است كه ديگرى را دعوت به راه حق يا باطل كند، و او
دعوتش را بپذيرد.
به تعبير ديگر، ظاهر آيه شريفه ناظر به نجات جسم انسانها، و تأويل آن به نجات
روح آنها اشاره دارد.
2- جزاى سخت خونريزان!
خداوند متعال در آيه 93 سوره نساء، مجازات سخت و سنگينى براى قاتلان در نظر
گرفته است. به اين آيه شريفه توجّه كنيد.
و هر كس، فرد با ايمانى را از روى عمد به قتل برساند، مجازات او دوزخ است؛ در
حالى كه جاودانه در آن مىماند؛ و خداوند بر او غضب مىكند؛ و او را از رحمتش دور
مىسازد؛ و عذاب عظيمى براى او آماده ساخته است.
همانگونه كه ملاحظه مىكنيد چهار مجازات بسيار سخت و دردناك، براى قاتلان مطرح
شده است: 1- خلود و جاودانگى در جهنّم 2- مورد غضب خدا بودن 3- مشمول لعنت خداوند
بودن 4- عذاب عظيم.
سؤال: شنيدهايم كه افراد با ايمان معصيت كار وارد جهنّم مىشوند، ولى خالد و
جاودانه در آن نيستند؛ يعنى، مدّتى (به تناسب نوع و مقدار گناهان) در جهنّم مجازات
مىشوند تا خالص شوند، هنگامى كه خالص شدند نجات پيدا مىكنند و وارد بهشت
مىشوند؛ پس چطور مؤمنى كه دامنش به قتل مؤمن ديگرى آلوده شده، جاودانه در آتش
خواهد بود؟
پاسخ: برخى از دانشمندان گفتهاند: «قاتل و آدم كش با ايمان از دنيا نمىرود؛
يعنى
اسم الکتاب : والاترين بندگان المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 181