اسم الکتاب : والاترين بندگان المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 127
زيبايى دارد، هنگامى كه به زندگى آنها دقّت مىكنيم، متوجّه مىشويم كه مشكلات
مختلفى گريبانگير آنهاست و اين خاصيّت اين دنياست. به همين جهت مولاى متّقيان- كه
دنيا را به خوبى شناخته بود- در توصيف آن فرمود:
«دنيا با مشكلات و گرفتاريها عجين
شده، و از آنها تفكيكناپذير است!» [1]
ب- معناى ديگر «بلا» آزمايش و امتحان است. طبق اين تفسير مؤمنانى كه از عهده
امتحانات الهى برآمده، و با معدّل عالى قبول شدهاند از اين در وارد مىشوند.
8- باب ديگر، «بابالاعظم» است، كه بندگان صالح و ويژه خدا از اين در وارد
مىشوند. كسانى كه اهل زهد و ورع هستند، و با پروردگارشان مأنوسند. [2]
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در خطبه شعبانيّه، كه خطبهاى بسيار پر
محتوى است، در مورد درهاى بهشت و جهنّم جملهاى دارد، مىفرمايد:
«إِنَّ أَبْوَابَ
الْجَنَانِ فِى هَذَا الشَّهْرِ مُفَتَّحَةٌ؛[3] درهاى بهشت در اين ماه باز است.»
از اين جمله نيز استفاده مىشود كه بهشت هم اكنون وجود دارد، كه در ماه رمضان
درهاى آن به سوى بندگان صالح خداوند باز است. و منظور از ابواب بهشت روزهاى است
كه مىگيريم؛ قرآنى است كه تلاوت مىكنيم؛ غذائى است كه صرف نيازمندان مىنماييم؛
و خلاصه، تمام كارهاى خيرى كه در اين ماه انجام مىشود، هر يك از آنها درى از
درهاى بهشت است.
«وَ أَبْوَابَ
النِّيرَانِ فِى هَذا الشَّهْرِ مُغْلَقَةٌ؛ درهاى جهنّم در ماه رمضان بسته است.»
گناهان، شهوات، هواى نفس، وسوسههاى شيطان، از جمله درهاى جهنّم است كه در
سايه روزه و مبارزه با هواى نفس، اسير و زندانى شدهاند. بايد با نيّتهاى صاف، و
قلبهاى پاك، از خداوند قادر بخواهيم كه اينها همچنان در قفس بمانند.