اسم الکتاب : گفتار معصومين( ع) المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 152
اولادشان آزمايش مىكند، تا آن كس كه از روزيش خشمگين است از آن كس كه شاكر و
راضى است شناخته شود، هر چند خداوند سبحان از مردم به خودشان آگاهتر است، ولى اين
به خاطر آن است كه افعالى كه با آن استحقاق ثواب و عقاب پيدا مىكنند ظاهر گردد؛
زيرا بعضى از مردم (مثلًا) پسر را دوست دارند و از دختر متنفّرند و بعضى مال
فراوان مىخواهند و از كمبود مال ناراضى هستند.
يكى از قوانين عالم هستى مسأله امتحان و آزمايش است. اگر كسى بگويد به خدا
پناه مىبرم از امتحان، معنايش اين است كه پناه مىبرم از اينكه آفريده شوم، چون
آفرينش از امتحان جدا نيست، عالم خلقت، عالم امتحان است؛ از آدم شروع شد و تا
پايان دنيا هم ادامه دارد.
آزمايش الهى گسترده است و زمان و مكان معيّن در آن نيست. مادّه آزمايش هم در
آن معيّن نيست. آزمايش هم انواعى دارد و اين امتحان و آزمايش هدف آفرينش است.
فلسفه امتحان:
امتحان خداوند از انسان براى كشف باطن او نيست، چون خداوند به اسرار آگاه است،
بلكه امتحان براى ظهور استحقاق است كه چه كسى استحقاق ثواب را دارد و چه كسى
ندارد. قرآن مىفرمايد: « «أَحَسِبَ
النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ* وَلَقَدْ
فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا
وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ»؛ آيا مردم گمان
كردند همين كه بگويند: «ايمان آورديم» به حال خود رها مىشوند و آزمايش نخواهند
شد؟ ما كسانى را كه پيش از آنان بودند آزموديم (و اينها را نيز امتحان مىكنيم)،
بايد علم خداوند در مورد كسانى كه راست مىگويند و كسانى كه دروغ مىگويند تحقّق
يابد». [1]