اسم الکتاب : گفتار معصومين( ع) المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 116
دهانى كه
غذاى مشكوك و حرام وارد آن مىشود، دهانى كه گناهان بزرگى چون دروغ، تهمت و غيبت
را مرتكب مىشود، دهانى كه دل دردمندان را مىشكند، دهانى كه پيوسته مسلمانان از
شرّ آن در واهمه و عذاب هستند چگونه مىتواند محلّ تلفّظ آيات قرآن باشد؟ تلاوت
قرآن بايد از دهانى پاك بگذرد و گرنه آب صاف در يك نهر آلوده، بالاخره آلوده خواهد
شد. اگر قرآن از دهان ناپاك بيرون آيد، مصداق اين حديث پيامبر اكرم صلى الله عليه
و آله است كه:
«رُبَّ تالٍ
للقرآنِ والقرآنُ يَلْعَنُهُ
؛ چه بسا
تلاوت كننده قرآن، كه قرآن او را لعن مىكند». [1]
3. پناه
بردن به خدا
به هنگام
تلاوت قرآن بايد از شيطان رجيم و رانده شده، به خدا پناه برد، چنانكه آمده است: «
«فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ
الرَّجِيمِ»؛ هنگامى كه قرآن مىخوانى، از شرّ شيطان مطرود، به خدا پناه بر».
[2]
4. تلاوت
به صورت ترتيل
قرآن را بايد
به صورت «ترتيل» تلاوت كرد، يعنى شمرده، و توأم با تفكّر:
«إنّ
الْقرآنَ لايُقْرَأُ هَرْمَةً ولكنْ يُرَتَّلُ تَرْتيلًا، إذا مَرَرْتَ بآيةٍ فيها
ذِكْرُ النّارِ، وقَفْتَ عِنْدَها وَتَعَوَّذْتَ باللَّهِ مِنَ النّار
؛ قرآن را
تند و دست و پا شكسته نبايد خواند، بلكه بايد به آرامى تلاوت كرد، هنگامى كه به
آيهاى مىرسى كه در آن ذكر آتش دوزخ شده توقّف كن و بينديش (و مىانديشى) و به
خدا از آتش دوزخ پناه بر». [4]
[1] بحارالانوار، ج 92، 184؛ ميزان الحكمه، ماده
«قرء»؛ مستدرك الوسائل، ج 1، ص 291.