responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : فيلسوف نماها المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر    الجزء : 1  صفحة : 78

مى‌گذارند!

در اينجا براى اينكه اطمينان بيشترى به آنچه گفته شد پيدا كنيد يك نمونه از مظاهر اين عقيده را كه در تاريخ به نام «جنگ‌هاى صليبى‌» مشهور است با مراعات اختصار بيان مى‌كنم:

***

خاطراتى از جنگ‌هاى خونين صليبى‌

هنگام مطالعه تاريخ قرون وسطى ناگهان چشم ما به صفحات خيره كننده‌اى مى‌خورد كه از يك حادثه عجيب، يك جنگ جهانى و تحول عظيم عمومى، جنگى كه هشت مرتبه تكرار شد و متجاوز از دويست سال طول كشيد، حكايت مى‌كند در اين نبرد خونين كه يك صف آن را پيروان مسيح و صف ديگرش را مسلمانان تشكيل مى‌دادند، شرقى‌ها و غربى‌ها به هم ريختند، ولى آيا مى‌دانيد تمام اين خونريزى‌ها و كشمكش‌ها بر سر چه بود؟ بر سر شهرستان كوچكى به نام «بيت المقدّس‌» و يا «اورشليم‌»!

«بيت المقدّس‌» همان طور كه اجمالًا از نامش پيداست سرزمينى است كه از نظر مذهبى اهميّت فراوان دارد و نوع خداپرستان روى زمين آن را محترم مى‌شمارند، مسلمانان و مسيحيان و يهودى‌ها همه با ديده احترام به آن نگاه مى‌كنند و زيارت آن نقطه را يكى از افتخارات خود مى‌شمارند، ولى بر عكس، از نظر مادى و موقعيت جغرافيايى اهميّت چندانى نداشته و ندارد.

كسانى كه كم و بيش از وضع جغرافيايى اين ناحيه اطلاع دارند به خوبى مى‌دانند كه بيت المقدّس تنها از نظر مادى و اقتصادى كوچك‌تر از آن است كه مورد نزاع و كشمكش ملل بزرگ جهان گردد و توجه كشورگشايان عالم را به خود جلب كند، تا چه رسد اينكه بر سر آن خون‌ها ريخته شود و خانمان‌ها بر باد رود.

اين شهر مقدّس يكى از شهرهاى «فلسطين‌» است كه مجموع مساحت اين كشور به اضافه كشور «شرق اردن‌» و «لبنان و شام‌» كه همه در كنار مديترانه قرار دارند، بيش از يك نهم مساحت ايران ما نيست و در حقيقت يك جزء از (155) جزء مساحت مشرق زمين است!

جمعيّت كنونى فلسطين از يك ميليون و سى و پنج هزار نفر تجاوز نمى‌كند و از اين مقدار بيش از (90) هزار نفر در بيت المقدّس ساكن نيستند، بنابراين مى‌توان گفت بيت المقدّس در رديف يكى از شهرستان‌هاى كوچك ايران است.

هواى «فلسطين» خيلى متغير و آب آن كم و بعضى از قسمت‌هاى آن اصلًا بى آب است، ولى قسمت‌هاى غربى كه در ساحل درياى مديترانه واقع شده است، رطوبت زيادترى دارد و نسبتاً حاصلخيز است و انواع غلات و زيتون و توت و ميوه‌هاى فراوان در آنجا به عمل مى‌آيد.

بندرگاه‌هاى آن كه در ساحل درياى مديترانه قرار گرفته‌اند مانند «غزه‌» و «يافا» و «عكا» و «حيفا» در ادوار گذشته خالى از اهميّت تجارتى نبوده اما بايد بدانيم كه ناحيه بيت المقدّس از اين موقعيت‌ها نيز محروم‌

اسم الکتاب : فيلسوف نماها المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر    الجزء : 1  صفحة : 78
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست