اسم الکتاب : دائرة المعارف فقه مقارن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 65
گستردگى
قلمرو فقه تعبير معروفى كه مىگويد: «فقه تئورى واقعى و كامل اداره انسان و
اجتماع از گهواره تا گور است» و از بعضى از بزرگان فقهاى معاصر
[1]، صادر شده است تعبير گزافى نيست زيرا «فقه» چنانكه در بحث «فقه در
لغت و اصطلاح» گذشت تأمين كننده نظام تشريعى دين در گستره زندگى است و علمى است
براى شناخت شريعت، شريعتى كه يك نظام هماهنگ و منسجم است نظامى كه با توجّه به
خاتميّت دين، به گونهاى سامان داده شده كه امكان آن را دارد تا در شرايط و مراحل
مختلف زندگى بشر تا قيام قيامت، با تكيه بر اصول كلّى خود، به وضع قانون و مقرّرات
بپردازد.
اگر فقها به
جاى باريك بينىها و موشكافىهاى معهود درباره مسائل و موضوعات شناخته شده، به بحث
درباره مسائل و موضوعاتى بپردازند كه در ابعاد جديد زندگى امروزى بوجود آمده و به
تعبير شهيد محقّق، محمّد باقر صدر: «سير عمودى حركتهاى فكرى خودشان را- كه از حدّ
اعلاى دقّت برخوردار است- به سيرى افقى دگرگون سازند» [2]
معلوم مىشود كه گستره فقه، همه عرصههاى زندگى بشر را در بر مىگيرد.
تبيين و
تحليل اين مسأله، اقتضا دارد كه به چند نكته، اشاره شود:
1. قلمرو
فقه تابع قلمرو شريعت
اگر شريعت
دينى در همه عرصهها به مرزبندى و قانونگذارى پرداخته، پس فقه كه علم شناخت شريعت
است نيز مىتواند در تمام عرصههاى زندگى قدم بگذارد و رساله عمليّه فقها مىتواند
رساله زندگى در تمام ابعاد بوده باشد. اين اعتقادى است كه ما درباره فقه اسلامى
داريم.
به هر حال-
با توجّه به آنچه گذشت كه فقه علمى است براى شناخت شريعت- براى تعيين
[1]. امام خمينى بنيانگذار حكومت فقهى و جمهورى
اسلامى (صحيفه نور، ج 21، ص 98).
[2]. مجله فقه اهل بيت، سال اوّل، بهار 1374،
شماره 1، ص 41 (مقاله روند آينده اجتهاد، از شهيد صدر).
اسم الکتاب : دائرة المعارف فقه مقارن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 65