responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : دائرة المعارف فقه مقارن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر    الجزء : 1  صفحة : 628

توجّه عمده خود را روى بنا كردن حصارهاى شهر اورشليم نهاد و پس از يك سال آن را به اتمام رساند و از دوستان امين او «عزرا» بود. نحميا حدود سال 432 قبل از ميلاد به زادگاه خود بابل بازگشت و بعد از چند سال به اورشليم طلبيده شد تا به اصلاح بعضى از مسائل مذهبى كه مورد اختلاف واقع شده بود، بپردازد. «كتاب نحميا» (اسم يكى از كتب تاريخى عهد عتيق) كه تمامى اين مسائل و وقايع را در بر دارد را در سال 400 قبل از ميلاد تصنيف نمود كه به منزله تتمّه‌اى براى كتاب عزرا است و بعضى آن را كتاب دوّم عزرا مى‌دانند.

نووِلّى:

م پروشيم‌

نِويئيم:

كتاب مقدّس يهود سه بخش دارد:

1. تورات، 2. نِويئيم به معناى كتب و صحُف انبياى بنى اسرائيل كه هفده كتاب است و به نبوّت هفده‌گانه معروف است. 3. كِتوويم به معناى مكتوبات كه دوازده كتاب از آن مربوط به تاريخ و داورى مى‌باشد و پنج كتاب ديگر سرود و شعر و مناجات و امثالى است كه مربوط به انبياى مختلف است.

وَييقرا:

م تورات‌

هلاخا:

معادل «شريعت» است كه در معنايى عام، مشتمل بر همه آموزه‌هاى دستورى دين مى‌باشد و در معنايى خاص به هر قاعده شرعى جديدى كه وضع مى‌شود، اطلاق مى‌شود.

هلينيسم:

يونانى‌گرى و طرز تفكّر يونانيان كه از سال 332 قبل از ميلاد به بعد با تسلّط بر يهوديان، تأثير زيادى بر انديشه‌هاى يهودى گذاشت. يهوديان، اقوامى را كه مغلوب يونانيان بودند «هلنيز» مى‌گفتند. (قاموس كتاب مقدّس، ص 974).

هيكل سليمان:

نماد استوارى و بقاى قوم يهود كه توسّط سليمان در شهر اورشليم ساخته شد و معبد بزرگى است كه بسيارى از مناسك و اعمال يهودى مثل قربانى و ... فقط بايد در آنجا اجرا شود. يك بار به دست بخت‌نصّر و بار دوم به دست «تيتوس» سردار رومى، ويران شد.

هيلل:

م سَنْهِدْرين‌

يوسف قارو:

م شولحان عاروخ و ريشونيم‌

يوشيا:

پانزدهمين پادشاه از پادشاهان نوزده‌گانه «مملكت يهودا» ( «سرزمين يهوا» كه توضيح آن در عنوان «سرزمين يهودا» گذشت) مى‌باشد. او در 8 سالگى بر تخت نشست و مدّت 31 سال پادشاهى كرد (639- 609 قبل ميلاد مسيح) در تقوا و پرهيزكارى و استقامت مشهور بود. در زمان او سفر تثنيه از تورات اصلى پيدا شد. او كسى است كه (بر خلاف پدرش «آمون» چهاردهمين پادشاه) بت‌پرستى را نابود و هيكل (معبد) را مرمت كرد و در 39 سالگى وفات نمود (قاموس كتاب مقدّس واژه يوشيا).

***
منابع و مآخذ

1. اديان بزرگ جهان، هاشم رضى، سازمان انتشارات فروهر، تهران، چاپ پنجم، 1360.

اسم الکتاب : دائرة المعارف فقه مقارن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر    الجزء : 1  صفحة : 628
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست