اسم الکتاب : دائرة المعارف فقه مقارن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 626
به اين نيّت كه تورات به آن فرمان داده، بجا آورد (نه به استناد عقل و فطرت)
چنين كسى را بايد در جامعه يهودى محترم شمرد. اين قوانين هفتگانه عبارتند از:
بت مپرستيد، كفر مگوييد، خون انسانى را مريزيد، از گناهان جنسى بپرهيزيد، دزدى
مكنيد، گوشت حيوان زنده را مخوريد، يك دادگاه عدالت برپاى داريد.
قانون نامه اورنَمو:
مجموعهاى است از قوانين سومَرى (سومَر منطقهاى در جنوب مابين النهرين) مربوط
به 2100 سال قبل از ميلاد و از جمله از قانون نامههاى معاصر تورات است كه قوانين
موجود در تورات، متأثّر از آن است.
قانون نامه حمورابى:
مهمترين قانون نامه معاصر تورات است كه قوانين موجود در تورات از آن متأثر
است اين قانوننامه به 1800 سال قبل از ميلاد بر مىگردد و مربوط به حمورابى
مشهورترين پادشاه بابل است.
قبالا:
به معناى «سنّت» عبارت است از سنّتى كه شخص به شخص و سينه به سينه از موسى
عليه السلام انتقال يافته است. «قبالا» يا «سنّت» يك منبع از شش منبع قانونى و
رسمى شريعت يهودى است.
قوانين امرى:
قوانينى از تورات كه به صورت فرمان است نظير قوانين ده فرمان: «قتل مكن، زنا
مكن و ...»
قوانين موردى:
به قوانينى از تورات گفته مىشود كه به شكل «اگر ...» يا «آنگاه ...» تنظيم
شدهاند نظير «هر كه انسانى را بزند و او بميرد هرآينه كشته شود».
قوانين هفتگانه نوح:
م «غريب ميهمان».
كِتوويم:
م نويئيم
كِنِست هگدولا:
به معناى «مجمع كبير» نام شوراى كاتبان يهودى است كه «عزرا» آن را بنياد گذاشت
تا به شرح و تفسير تورات بپردازند.
گائونيم:
جمع گائون (به معناى نابغه و علّامه) رؤساى آكادمىهايى بودند كه در بابل،
مراكز معنوى و فرهنگى جامعه يهودى به حساب مىآمدند.
گائونها پس از پايان تلمود تا حدود سده يازدهم ميلادى مىزيستند و كارشان اين
بود كه تلمود را به گونهاى تفسير كنند كه قانون نامه مورد پذيرش در همه موضوعات
اجتماعى و دينى شود.
گِزِرا:
م تَقانا
گمارا:
بخشى از «تلمود» است كه به تفسير ميشنا مىپردازد يعنى «تلمود» متنى دارد به
نام «ميشنا» و شرح و تفسيرى بر اين متن دارد به نام «گمارا».
مئير:
م عقيوا
مپّا:
به معناى روميزى نام كتابى است كه در دوره ريشونيم توسّط يكى از عالمان يهودى
به نام موسى ايسرلس براى رفع كاستىهاى كتاب شالحان عاروخ تدوين شد.
مَسِخِت:
م سِدِر
مَعَسه:
(به معناى عمل يا رويّه) به قواعد
حقوقى گفته مىشود كه از احكام قضايى صادر شده از جانب محاكم قضايى صلاحيتدار، يا
روش عالمان هلاخايى صلاحيتدار در يك موضوع
اسم الکتاب : دائرة المعارف فقه مقارن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 626