responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : دائرة المعارف فقه مقارن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر    الجزء : 1  صفحة : 623

فروختن يوسف داد و «سرزمين يهودا» به اراضى گفته مى‌شود كه در تصرف سبط يهودا از اسباط دوازده‌گانه قرار داشت و به آن «مملكت يهودا» نيز اطلاق مى‌گردد. (ر. ك: قاموس كتاب مقدّس، ص 979- 981).

سِفر اعداد:

م تورات‌

سفر تثنيه:

م تورات‌

سِفر خروج:

م تورات‌

سِفر لاويان:

م تورات‌

سموئيل:

«سموئيلِ نبى» يكى از داوران و رهبران بنى اسرائيل پس از شمعون است و آخرين و بهترين قاضى عبرانيان به حساب مى‌آيد كه آنها را از سلطه فلسطينيان آزاد ساخت و با عدالت و اقتدار، حكمرانى كرد و مذهب حقيقى را رواج داد و اسباط را متحد ساخت و آنها را در مدنيّت به درجه عالى رساند. وقتى به پيرى رسيد بنى اسرائيل از او درخواست كردند كه سلطانى را تعيين كند، سموئيل «شاؤل» (طالوت) و سپس داوود را تعيين فرمود.

مقبره او در «جبعون» كه الان به «الجيب» (يا «الجب») معروف است بر فراز تلّى در نزديكى «اورشليم» واقع شده است. (قاموس كتاب مقدّس، ص 379 و ص 490- 489).

سَنْهِدْرين:

(به معناى محكمه عالى) به رساله‌اى از رساله‌هاى بخش «نزيقين» (آسيب‌ها و خسارت‌ها) از مجموعه ميشنا اطلاق مى‌شود كه مربوط به جرايم مستوجب اعدام و شيوه اجرايى آن است. سَنْهدرين در اصل، نام مجمعى از عالمان و كاهنان (71 تن) يهودى است كه از حدود سال 160 تا 37 قبل از ميلاد فعاليت مى‌كردند و به اين دوره، «زوگوت» به معناى جفت‌ها گفته مى‌شود، زيرا رهبرى سنهدرين را در مجموع اين دوره، پنج جفت (پنج تا دو نفر) از عالمان يهودى به عهده داشتند كه هر جفتى يكى رئيس سنهدرين و ديگر قائم مقام رئيس و رئيس دادگاه شرع بود. آخرين جفت از اين رهبران «هيلل» و «شَمّاى» صاحبان دو مكتب فقهى معروف يهودى بودند.

سِوارا:

(به معناى «نتيجه منطقى» و «عقل») ششمين منبع از منابع قانونى در شريعت يهود است.

گرچه آنجا كه يك حكم شرعى به وسيله ميدراش وضع مى‌شود عقل و منطق و استدلال، راهنماى مفسّر در طى فرايند تفسير است. چنانكه منابع سه‌گانه تَقانا، مَعَسه و مِنهاگ نيز در قانون‌گذارى تحت سيطره عقل، منطق و استدلال مى‌باشند و چيزى جداى از عقل به حساب نمى‌آيند ولى در عين حال در نگاه عالمان يهود، عقل، منبع مستقل قانونى نيز مى‌باشد. البتّه قوانين ناشى از اين منبع در زمره قوانين معروف به «دِاورَيتا» (از تورات) طبقه‌بندى مى‌شود نه «دِرَبانان» (از عالمان) يعنى هر قاعده‌اى كه از عقل عالمان هلاخا نشأت مى‌گيرد از خود تورات ناشى شده است زيرا به عقيده آنان، عقل عالمان هلاخا با منطق درون تورات منطبق است (يعنى از قبيل نوعى از تصويب در اصطلاح علم اصول).

سوفريم:

به معناى كاتبان به كسانى گفته‌

اسم الکتاب : دائرة المعارف فقه مقارن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر    الجزء : 1  صفحة : 623
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست