responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : دائرة المعارف فقه مقارن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر    الجزء : 1  صفحة : 593

استنباط را بررسى مى‌كنيم.

الف) تورات‌

كتاب مقدّس عبرانى يهود منبع حجيّت و اعتبار كل نظام شرعى و حقوقى يهودى و نيز نخستين و مهم‌ترين منبع مكتوب آن است. اين كتاب، كه يهوديان آن را «عهد» يا «تَنَخ»، و مسيحيان آن را «عهد قديم» مى‌نامند، سه بخش دارد: تورات، كتب انبيا (نِويئيم) و مكتوبات (كِتوويم). آنچه در بحث ما اهميّت بيشترى دارد تورات است، چرا كه قوانين شريعت يهود غالباً در تورات آمده است، و ساير كتب كتاب مقدّس عبرانى بيشتر جنبه تاريخى يا پندآموز دارند.

اوّل. اسفار تورات‌

تورات (به عبرى: تورا [1]) واژه‌اى به معناى «آموزش» و «تعليم» است كه از قديم الايّام آن را به نادرست به «قانون» يا «شريعت» ترجمه كرده‌اند.

اين خطا از ترجمه يونانى كتاب مقدّس نشئت گرفته است. در سده سوم پيش از ميلاد حدود هفتاد تن از مترجمان به درخواست پادشاه مصر متن تورات را از عبرى به يونانى ترجمه كردند، كه به مناسبت تعداد مترجمان آن، به «سبعينيه» يا هفتادى معروف شده است. در اين ترجمه، واژه‌ تورا به(nomos)(قانون/ شريعت) برگردانده شد و در پى بى‌آن در لاتينى نيز به‌Lexترجمه و رايج گشت. [2] به رغم اين نكته، معادل «شريعت» براى تورات، كاملًا رايج و جا افتاده است.

تورات در چند معنا به كار مى‌رود: 1. در عام‌ترين معنايش همه تعاليم و عرف و سنّت يهودى را شامل مى‌شود؛ 2. گاه به مجموعه شريعت مكتوب و شريعت شفاهى تورات اطلاق مى‌شود؛ 3. گاهى نيز تورات به معناى كل كتاب مقدّس عبرانى (تَنَخ) به كار مى‌رود؛ 4. تورات در معناى خاص عبارت است از پنج كتاب موسى كه بدين جهت به اسفار پنج‌گانه (به يونانى:(Pentatuch) ) نيز نامبردار است. در اين نوشته معناى خاص تورات مراد ماست. كتاب‌هاى پنج‌گانه تورات عبارت‌اند از سفر پيدايش، سفر خروج، سفر لاويان، سفر اعداد و سفر تثنيه.

1/ يك) سفر پيدايش (تكوين): اين سفر كه نام عبرى آن «بِرِشيت» [3] به معناى «در ابتدا» [4] است با روايت خلق جهان و انسان آغاز مى‌شود. خدا آدم را به صورت خود آفريد و وى را با همسرش حوا در باغ عدن جاى داد، اما ايشان گناه كردند و از باغ رانده شدند.

داستان زندگى آدم و فرزندانش، داستان نوح، ابراهيم، اسحاق، يعقوب و پسران او- كه پدران اسباط دوازده‌گانه بنى اسرائيل‌اند- در اين سفر گزارش شده است. سفر پيدايش پنجاه باب دارد كه‌


[1].torah

[2].

J. U.," Torah", Harper's Bible Dictionary, p. 3801.

[3].Bereshit

[4]. اين كلمه از آغاز سفر گرفته شده است: «در ابتدا خدا آسمان‌ها و زمين را آفريد.»

اسم الکتاب : دائرة المعارف فقه مقارن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر    الجزء : 1  صفحة : 593
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست