اسم الکتاب : دائرة المعارف فقه مقارن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 555
سرتاسر جهان اجرا كنند.
از آنجا كه اجراى آن برنامه كامل زندگى، جز با تشكيل حكومت دينى ميسر نيست، از
نخستين اقدامات آن تشكيل حكومت است، چنان كه مسلمانان هم در صدر اسلام و هم بعدها
به تأسيس امپراطورى پرداختند.
امّا غرب شديداً مايل است تا همه اديان، نقشى مانند نقش مسيحيّت كنونى داشته
باشند، چنانكه بودائيان نيز همين نقش را دارند (ولى اين امر ممكن نيست زيرا)
مسلمانان معتقدند كه خداوند «عادل» به چيزى كمتر از «اجراى عدالت در همه كره زمين»
راضى نمىشود. [1]
سپس وى تصريح مىكند كه اين شناخت جديد از اسلام، بر اثر دگرگونيهاى اخير و
نهضت اسلامى به ويژه انقلاب اسلامى ايران براى ما غربيان حاصل شد و ديدگاه سابق
غربيان را نسبت به اسلام تغيير داد. [2]
ماكسيم رودنسون پس از ذكر اين دو ويژگى اسلام، متوجّه مىشود كه عملًا اقدام
به بيان دو برترى از برتريهاى دين اسلام بر ديگر اديان كرده و ناخواسته موجب تبليغ
اسلام شده است، لذا اين چنين به تخريب اسلام مىپردازد:
«البتّه پيامبر اسلام (محمّد) نابغه
بزرگى بود كه دريافت شرايط عمومى اجتماعى و سياسى جزيرة العرب كه فاقد حكومت و
محكوم نظام قبيلهاى بود، نيازمند تشكيل حكومت است، بر خلاف كشورهاى ايران و رم كه
داراى حكومت بودند. بنابراين، شرايط خاص آن زمان عربستان اقتضاى اين خصيصه را
داشت، افزون بر اينكه مسلمانان در طول لشكركشىها و فتوحات سرزمينهاى ديگر،
تمدّنهاى آن سرزمينها را اقتباس كرده و به فرهنگ اسلام افزودند!». [3]
متأسّفانه خودبرتربينى و تعصبهايى كه غالباً دامنگير غربيها، حتى دانشمندان
آنهاست، به آنها اجازه نداده است درباره آنچه به عنوان «اصل» در مورد اسلام
پذيرفته شده، پافشارى كنند كه طبيعت اعتقاد اسلامى بر تشكيل حكومت عادلانه براى
همه مردم جهان است. بر همين اساس اين مستشرق- همان گونه كه ملاحظه شد- در پايان
بحث با تحليل سستى از آن طفره رفته است.
***
منابع و مآخذ
1. قرآن كريم.
2. نهج البلاغه، (با تحقيق دكتر صبحى صالح).
3. آشنايى با اديان بزرگ، حسين توفيقى، مؤسّسه آموزشى امام خمينى (ره)، قم.
4. اسد الغابة، ابن اثير، دار احياء التراث العربى، بيروت.
5. الاحكام السلطانيّه، ماوردى.
6. الاسلام سياسة و عقيدة، ماكسيم رودنسون، دار المطبعه، بيروت 1996 م.
[1]. الاسلام، سياسة و عقيده، ماكسيم
رودنسون، ص 35- 31.