اسم الکتاب : دائرة المعارف فقه مقارن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 54
صادق عليه
السلام مىفرمايد:
«من حفظ عنّي أربعين حديثاً من أحاديثنا فى
الحلال و الحرام بعثه اللَّه يوم القيامة فقيهاً عالماً و لم يعذّبه
؛ كسى كه چهل
حديث از احاديث ما را در ارتباط با مسائل مربوط به حلال و حرام حفظ كند خداوند او
را در روز قيامت به عنوان «فقيه عالم» مبعوث مىكند و دچار عذابش نمىسازد».
[1] خصوصاً روايتى كه امام صادق آن را از اجداد طاهرينش از على عليه
السلام از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل مىكند و در ضمن آن آمده است: كسى كه
چهل حديث حفظ كند و صرفاً براى خدا اقدام به حفظ كرده باشد (نه براى درآمد مادى يا
شهرت) با بهترين دوستان يعنى انبيا و صديقين و شهدا و صالحان محشور مىشود و وقتى
امير مؤمنان على عليه السلام از محتواى اين احاديث سؤال مىكند رسول خدا پس از
ايمان به خدا و مسأله توحيد، مسائلى را مطرح مىسازد كه بخش قابل توجّهى از آنها
مسائل مربوط به احكام فرعى و حلال و حرام است. [2]
***
لازمه اخلال در فقه، اخلال در دو ركن ديگر دين است:
گرچه
عالىترين بخش دين و رفيعترين هدف دينى، مسائل اعتقادى يعنى ايمان به مبدأ، معاد
و رسالت رسول اكرم صلى الله عليه و آله است و در ميان سه نظام اعتقادى، اخلاقى و
تشريعى كه دين مركّب از آن است نظام اعتقادى محور است و در رأس قرار دارد، ولى
شكّى نيست كه تثبيت و تحكيم عناصر اعتقادى در گرو التزام به دو نظام ديگر اخلاقى و
تشريعى است و «فقه» تأمين كننده نظام تشريعى است.
به بيان
ديگر: گرچه «فقه» آيينه تمامنماى دين نيست بلكه فقط چهره شرايع و احكام و مقرّرات
آن را مىنماياند ليكن اركان سهگانه دين، با هم يك حقيقت به هم پيوستهاى را
تشكيل مىدهند و ارتباطى منظّم و سيستماتيك با هم دارند به گونهاى كه اخلال در هر
كدام سبب اخلال در دو ركن ديگر مىشود. بر همين اساس است كه:
الف)
قرآن كريم صريحاً فلسفه بعضى از احكام فقهى را دور شدن از فحشا و منكر و اصلاح
نظام اخلاقى مىداند «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ
وَ الْمُنْكَرِ»[3] و امير مؤمنان على عليه
السلام هدف نهايى «فقه» را نيز اصلاح نظام اخلاقى معرفى مىكند
(فرض اللَّه ...
الصلاة
تنزيهاً عن الكبر ... و الصيام ابتلاءً لإخلاص الخلق ... و الأمر بالمعروف مصلحةً
للعوام و النهى عن المنكر ردعاً للسفهاء ... و إقامة الحدود إعظاماً للمحارم و ترك
شرب الخمر تحصيناً للعقل و مجانبة السرقة إيجاباً للعفّة ...). [4]
ب)
قرآن كريم عمل صالح را كه با آشنايى با فقه و عمل به آن به ضميمه خلوص در نيّت
تأمين مىشود سبب رفعت ايمان و اعتقاد مىداند، آنجا كه مىفرمايد: «
«إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ