اسم الکتاب : دائرة المعارف فقه مقارن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 49
اهميّت فقه
اسلامى در لسان آيات و روايات
«فقه» شيوه نامه عبوديّت:
اگر ما عبديم
و خداى سبحان، مولا و بخواهيم چون عبد، تسليم اوامر مولا باشيم و با تطبيق
خواستههاى او بر سلوك عملى در ابعاد و شئون مختلف زندگى، به ترقّى و كمال برسيم
بايد اوّلًا با حلال و حرام و اوامر و نواهى او آشنا شويم و ثانياً به آن لباس عمل
بپوشانيم و روشن است آنچه مىتواند اين غرض را تأمين كند «فقه» است. فقهى كه
برگرفته از آيات يا روايات و سنّت رسول مكرّمِ او و يا نشأت گرفته از روايات و
سيره وارثان رسولش مىباشد.
وارثان صادقى
كه همه روايات خود را ميراث آن حضرت مىدانند و همه آثار خود را برگرفته از آثار
آن بزرگوار معرّفى كردهاند. [1]
اگر هدف از
خلقت انسان اين است كه در قدم اوّل خدا را بشناسد
(انّ اللَّه عزّ و جلّ ما خلق العباد إلّا
ليعرفوه ...)
[2] و در گام بعد به بندگى و
عبادتش روى آورد «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ
إِلَّا لِيَعْبُدُونِ»[3] و با بندگى
او و سرسپردن بر آستان او از عبادت و بندگى غير او بىنياز شود
(... فإذا عرفوه عبدوه فاذا عبدوه استغنوا
بعبادته عن عبادة من سواه) [4]
و اگر عبادت
و بندگى، شيوهنامه و آييننامه عملى مىخواهد همان چيزى كه عقل از تهيّه و تنظيم
آن عاجز است و تنها خالق انسان است كه با آگاهى از مصالح و مفاسد امور، مىتواند
جعل قانون كند و مقرّرات عملى و شيوه نامه بندگى را تدوين نمايد- اگر اين همه مورد
قبول است- بايد بدانيم كه فقه چيزى غير از شيوه نامه
[1]. امام باقر عليه السلام خطاب به جابر فرمود:
«يا جابر لو كنّا نفتى النّاس برأينا و هوانا لكنّا من الهالكين و لكنّا نفتيهم
بآثار من رسول اللَّه صلى الله عليه و آله و اصول علمٍ عندنا نتوارثها كابراً عن
كابر، نكنزها كما يكنز هؤلاء ذهبهم و فضّتهم؛ اى جابر! اگر مطابق رأى و هواى شخصى
خودمان براى مردم فتوا صادر كنيم هلاك خواهيم شد، فتواى ما برگرفته از آثار به جاى
مانده از رسول اللَّه صلى الله عليه و آله و اصولى است كه بزرگى از ما اهل بيت از
بزرگى ديگر به ارث برده است، اصول و گنجينههاى دانشى كه آن را ذخيره مىكنيم آن
چنان كه اين مردم طلا و نقرهشان را ذخيره مىكنند» (بصائر
الدّرجات، ص 320، ح 4، باب 14؛ بحار الأنوار،
ج 2، ص 172، ح 3).
[2]. علل الشرايع،
باب 9، ح 1؛ بحار الأنوار، ج 5، ص 312، ح 1.