responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : دائرة المعارف فقه مقارن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر    الجزء : 1  صفحة : 413

فصل سوم: اقسام فلسفه‌هاى احكام‌

فلسفه‌ها و حكمت‌هاى احكام به چهار قسم تقسيم مى‌شود.

قسم اوّل: حكمتها و فلسفه‌هاى احكامى كه از همان آغاز بعثت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله بر همگان آشكار بوده و به اصطلاح جزء ضروريات و بديهيّات بوده است و هركس به اندازه فكر و انديشه و معلومات خود چيزى از آن را درك مى‌نمود. مانند:

فلسفه تحريم دروغ، خيانت، تهمت، قتل نفس، سرقت، ظلم و ستم، كم‌فروشى و تقلّب در معاملات و همچنين فلسفه امر به عدالت، پاكى، درستى، كمك به مستمندان، دفاع از ستمديدگان، نيكى به والدين، بستگان و همسايگان و امثال اينها كه هر كسى در هر پايه‌اى از معلومات، در هر عصر و زمان باشد، فلسفه و سرّ اين احكام را درمى‌يابد. بر همين اساس و به جهت ادراك عقل نسبت به فلسفه بسيارى از احكام است كه در آن روايت معروف از عقل به «حجّت باطنه» تعبير شده است:

«إنّ للَّهِ على النّاس حجّتين حجّة ظاهرة و حجّة باطنة ...». [1]

***
قسم دوم: فلسفه‌هايى كه بر توده مردم روشن نبوده، ولى در آيات قرآن يا احاديث پيشوايان دين اشاراتى به آنها شده است، از قبيل فلسفه روزه ماه مبارك رمضان كه توده مردم حتّى گاهى برخى دانشمندان از فلسفه سه‌گانه: اخلاقى، اجتماعى و بهداشتى آن بى‌خبر بودند؛ ولى توسّط شارع مقدّس پرده از روى آن برداشته شده است. قرآن كريم در مورد تأثير تربيتى و اخلاقى روزه مى‌فرمايد: «... لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ». [2]

درباره تأثير اجتماعى روزه در حديث پرمحتوايى از امام صادق عليه السلام مى‌خوانيم كه در پاسخ سؤال هشام بن حكم از فلسفه روزه فرمود:

«انّما فرض اللَّه الصيام ليستوى به الغنيّ و الفقير و ذلك انّ الغنيّ لم يكن ليجد مسّ الجوع فيرحم الفقير ...

؛ خداوند روزه را براى اين واجب كرد كه ميان ثروتمند و فقير مساوات برقرار گردد، چرا كه شخص ثروتمند هرگز ناراحتى گرسنگى را درك نمى‌كند تا به فكر مستمندان باشد و به آنها ترحم نمايد». [3]

و درباره اثر بهداشتى روزه و تأمين سلامت جسم انسان‌ها و مصون و محفوظ ماندن از بيمارى‌هاى گوناگون در حديثى از پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله مى‌خوانيم:

«صوموا تصحّوا

؛ روزه بگيريد تا سالم باشيد». [4]

نظير اين احكام، فراوان است به گونه‌اى كه كتابى نيز بر اين اساس به وسيله يكى از بزرگترين محدّثان شيعى يعنى «شيخ صدوق» (م 381) به نام «علل الشرايع» نوشته شده است.


[1]. كافى‌، ج 1، ص 16.

[2]. بقره، آيه 183.

[3]. وسائل الشيعة، ج 7، ص 3، ح 1.

[4]. سيرى در فلسفه احكام‌، ص 122.

اسم الکتاب : دائرة المعارف فقه مقارن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر    الجزء : 1  صفحة : 413
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست