اسم الکتاب : دائرة المعارف فقه مقارن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 406
4. « «إِنَّا جَعَلْنا ما عَلَى الْأَرْضِ
زِينَةً لَها لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»؛ ما آنچه را روى زمين است زينت آن قرار داديم تا آنها را بيازماييم كه
كدامينشان بهتر عمل مىكنند». [1]
5. « «وَ ما خَلَقْنَا السَّماءَ وَ الْأَرْضَ
وَ ما بَيْنَهُما باطِلًا ذلِكَ ظَنُّ الَّذِينَ كَفَرُوا»؛ ما آسمان و زمين و آنچه را ميان آنها است بيهوده نيافريديم، اين گمان كافران
است». [2]
6. « «اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ
وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا
أَنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحاطَ بِكُلِّ
شَيْءٍ عِلْماً»؛ خداوند همان كسى است كه هفت آسمان را آفريد،
و از زمين نيز همانند آنها را، فرمان او در ميان آنها پيوسته فرود مىآيد تا
بدانيد خداوند بر هر چيز تواناست و علم او به همه چيز احاطه دارد». [3]
7. « «وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ
أُمَّةً واحِدَةً وَ لا يَزالُونَ مُخْتَلِفِينَ* إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ
لِذلِكَ خَلَقَهُمْ»؛ و اگر پروردگارت مىخواست،
همه مردم را يك امّت قرار مىداد، ولى آنها همواره مختلفند. مگر كسى كه پروردگارت
او را رحم كند و براى همين آنها را آفريد». [4]
از مجموع اين آيات بدست مىآيد كه خلقت انسانها، مرگ و حيات آنها و آفرينش
آسمان و زمين براى هدفى چون امتحان و تربيت و تكامل انسانها و آگاهى آنها از قدرت
و علم خدا و مشمول رحمت الهى واقع شدن بوده است.
***
ب) روايات
روايات فراوانى نيز از جانب رسول مكرم و امامان اهل بيت عليهم السلام وارد شده
كه به هدفمندى جهان آفرينش به طور عام و انسان به طور خاصّ تصريح مىكند از جمله:
1. در حديثى از رسول خدا صلى الله عليه و آله مىخوانيم كه آن حضرت فرمود:
«اعملوا فكلٌّ ميسّر لما خُلِق له
؛ (تا مىتوانيد) عمل كنيد كه همه انسانها براى هدفى كه آفريده شدهاند
آمادگى دارند».
«ابن ابى عمير» مىگويد: از امام
«موسى بن جعفر عليهما السلام» از معناى حديث بالا سؤال كردم. امام در پاسخ فرمود:
«انّ اللَّه عزّ و جلّ خلق الجنّ و
الانس ليعبدوه، و لم يخلقهم ليعصوه، و ذلك قوله عزّ و جلّ «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» فيسّر كلّا لما خلق له، فويل لمن استحبّ العمى على الهدى
؛ خداوند بزرگ جن و انس را براى اين آفريده كه او را عبادت و اطاعت كنند، نه
آنكه نافرمانيش نمايند، و اين همان است كه مىفرمايد: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا
لِيَعْبُدُونِ»، و چون آنها را براى اطاعت آفريده، راه را
براى رسيدن به اين هدف براى آنان آسان و هموار ساخته است.