اسم الکتاب : دائرة المعارف فقه مقارن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 274
تحقّق آن و اسلوب تطبيق اين احكام بر آن اصول با اختلاف ازمنه تغيير مىكند». [1]
گفتار سوم: قلمرو تأثير
تأثير زمان و مكان در استنباط با توجّه به سه اصل تغييرناپذير «توحيد در
تشريع»، «ابديّت احكام» و «حكم داشتن تمام وقايع» قابل توجيه است.
1. توحيد در تشريع: اين اصل مبتنى بر آيه
شريفه «إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ»[2]* است كه مراد از حكم هم قانونگذارى است. بر اين اساس حتّى
رسول خدا صلى الله عليه و آله هم مشرِّع نيست: « «قُلْ ما يَكُونُ لِي أَنْ أُبَدِّلَهُ مِنْ تِلْقاءِ
نَفْسِي»؛ بگو براى من سزاوار نيست حكم و آيهاى را از نزد
خودم تغيير دهم». [3] بر اساس
اين اصل امامان اهل بيت عليهم السلام نيز به عقيده ما مبيّن احكام هستند.
بنابراين، وضع حكم و تقنين در انحصار خداوند تبارك و تعالى است و اگر طبق
روايات معتبر رسول خدا در پارهاى از موارد، تشريعاتى داشته، آن هم به اذن اللَّه
بوده است.
2. اصل ابديّت احكام: اين اصل مبتنى
بر اين جمله شريفه است كه
«حلال محمّدٍ حلال إلى يوم القيامة و
حرامه حرام إلى يوم القيامة» [4]
طبق اين اصل هيچ حكمى با حفظ موضوعش تغيير نمىكند.
3. اصل عدم خلوّ واقعه از حكم: اين اصل همان
عدم خلأ قانونى است. [5]
طبق سه اصل فوق، احكام را فقط خدا تشريع مىكند، همه وقايع و حوادث مستحدث و
غير مستحدث داراى حكم هستند و اين احكام جاويدان است.
البتّه، چون احكام دائر مدار مصالح و مفاسد هستند و هر حكمى داراى ملاك و مناط
ويژهاى است كه به طور عام، مصلحت يا مفسده نام دارد و به طور خاصّ عناوينى مانند
معراج بودن نماز، مسكر بودن خمر و مَيْسر بودن و غير ذلك ناميده مىشود، مىتوان
گفت كه ثبوت احكام از ثبوت ملاكات آن نشأت مىگيرد. بنابراين، تأثير زمان و مكان
غالباً بر موضوعات است به اين صورت كه يك موضوع گاهى مصداق براى يك ملاك است و گاهى
مصداق براى ملاك ديگر. به تعبير ديگر: زمان و مكان در يك نگاه دقيق نه مغيّر احكام
و نه مغيّر ملاك، بلكه مغيّر موضوع است و اين تغيير هم در واقع تبديل يك شىء از
مصداق بودن يك ملاك به ملاك ديگر است. هر چند به حسب ظاهر به نظر مىرسد كه زمان و
مكان در احكام و ملاكات آن هم تأثير دارد.
به بيان ديگر: قلمرو حقيقى تأثير زمان و مكان، موضوعات هستند؛ ولى قلمرو ظاهرى
آن، شامل احكام و ملاكات هم مىشود. براى روشن شدن