اسم الکتاب : حيله هاى شرعى و چاره جويى هاى صحيح المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 8
نمىپيمود، و
در نهايت مطرود و منفور معبودش قرار نمىگرفت.
اوّلين قدم
عبوديّت معرفت و شناخت خداوند متعال است، و ريشه معرفة اللّه اعتقاد به توحيد در
تمام شاخههاى آن است، [1] و شيطان
فاقد اين گوهر گرانبها بود.
مسلمانان را
از جهتى مىتوان به سه دسته تقسيم كرد:
گروهى، هر
چند قليل، به مقام عبوديّت رسيده، و عابد نيز هستند.
عدّهاى
فراوان فقط عابدند، و بهره كافى از عبوديّت نبردهاند، و گروه سوّم از هيچ يك
نصيبى ندارند.
حيلههاى
دروغين به نام حيلههاى شرعى به كار گروه سوّم نمىآيد؛ زيرا آنان سر بر طاعت
شيطان نهاده، و در مكتب شيطان تمام گناهان مباح است و نيازى به حيلههاى شرعى
نمىباشد.
گروه دوّم،
كه هنوز در بندگى هواى نفس خويشند، هر چند در ظاهر چهره عبوديّت دارند، ولى براى
رسيدن به خواهش دل و تمنّاى نفس خويش، به هر راهكار و حيلهاى متمسّك مىشوند. چه
آن راهكار مشروع باشد، يا مورد رضاى پروردگار نباشد.
امّا گروه
اوّل، كه طبق فرمايش امام صادق عليه السّلام تمام فكر و ذكر آنها كسب رضايت
پروردگار در سايه عمل به واجبات و ترك كارهاى حرام است [2]،
هر چند از حيلهها و چارهجويىهايى كه مشكلات را آسان مىكند، و محروميّتها را بر
مىچيند، و تنگناها را فراخ مىنمايد، ناخشنود نيستند؛ امّا تنها راهكارهايى را
مىپسندند كه مورد رضايت