اسم الکتاب : تعزير و گستره آن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 72
را عقوبت مىكند، تا گناهش را تكرار نكند.» 4- نويسنده كتاب دعائم الاسلام طبق
سندى كه دارد از امام صادق عليه السّلام چنين نقل مىكند:
«لا تقطع يد النّباش الّا ان يؤخذ و
قد نبش مرارا، و يعاقب فى كلّ مرّة عقوبة موجعة [1]؛
كسى كه نبش قبر مىكند (و كفنها را سرقت مىنمايد) دستش قطع نمىگردد، مگر
اين كه اين كار را مكرّر انجام داده، و در هر مرتبه دستگير گرديده، و عقوبت شده
باشد.»
5- دعائم الاسلام در حديث ديگرى از آقا امير المؤمنين عليه السّلام در مورد
زنى كه پرده بكارت دخترى را با دستش از بين برده بود، چنين نقل مىكند:
«عليها مهرها و توجع عقوبة [2]؛ آن زن بايد
مهر المثل اين دختر را بدهد، و مجازات دردناكى شود.»
نتيجه اين كه در اين گونه از روايات از تعزير تعبير به عقوبت شده، كه شامل هر
نوع مجازاتى مىشود.
قرينه چهارم: رواياتى كه از تعزير تعبير به تأديب كرده است
اين تعبير نيز معناى گستردهاى دارد، كه مجازاتهاى بدنى و غير آن را شامل
مىشود.
به اين گروه از روايات توجّه كنيد:
1- ابو بصير، از راويان مشهور، مىگويد: از امام عليه السّلام در مورد حكم
[1]. وسائل الشيعة، جلد 18، ابواب حدّ
السرقة، باب 18، حديث 2.
[2]. مستدرك الوسائل، جلد 18، ابواب
حدّ المساحقة، باب 4، حديث 2.
اسم الکتاب : تعزير و گستره آن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 72