اسم الکتاب : تعزير و گستره آن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 53
روايات
دوازدهگانه فوق، و ديگر رواياتى كه براى رعايت اختصار ذكر نشد، دلالت مىكند كه
براى ترك برخى از واجبات و انجام برخى از گناهان تعزير واجب است، و با توجّه به
روايات مذكور، مىتوان مدّعى شد كه تعزير در ترك تمام واجبات و ارتكاب تمام گناهان
لازم است. و آنچه در روايات مورد بحث ذكر شده، به عنوان نمونه و سؤال از آنچه كه
واقع شده مىباشد، و دليل بر حصر در موارد منصوص نيست.
سؤال: [آيا
ترك كنندگان واجبات نيز تعزير مىشوند؟]
رواياتى كه
ذكر شد همگى پيرامون تعزير كسانى بود كه آلوده محرّمات شده بودند، با توجّه به اين
نكته چگونه مىتوان تاركين واجبات را هم تعزير كرد؟
پاسخ: اوّلا:
رواياتى در مورد تعزير كسانى كه واجبات را ترك مىكنند نيز وجود دارد. از جمله
بريد عجلى پرسش و پاسخى از امام صادق عليه السّلام شنيده، كه چنين براى ما نقل
مىكند:
«عن رجل شهد عليه شهود انّه افطر من شهر رمضان
ثلاثة ايّام؟ قال: يسئل هل عليك فى افطارك اثم؟ فان قال لا، فانّ على الامام ان
يقتله، و ان قال نعم، فانّ على الامام ان ينهكه ضربا [1]؛
عدّهاى
شهادت دادند كه مردى سه روز از ماه رمضان را به صورت علنى روزهخوارى كرده است،
حكمش چيست؟ امام در پاسخ فرمودند: از او بپرسيد كه آيا معترف به گناه خويش
مىباشد؟ اگر معتقد باشد گناهى نكرده (و در حقيقت منكر روزه باشد، انكارى كه به
انكار خدا يا پيامبر
[1]. وسائل الشيعة، جلد 7، ابواب احكام شهر
رمضان، باب 2، حديث 1.
اسم الکتاب : تعزير و گستره آن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 53