اسم الکتاب : تعزير و گستره آن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 22
معناى اصلى
ريشه تعزير دفاع به همراه تقويت نمودن است ... و ساير معانى به همين معنى
بازمىگردد، و از لوازم آن شمرده مىشود، و يا معنى حقيقى نيست، و امّا تعزير و
تأديب، از روشنترين مصاديق «تقويت و دفاع» است، زيرا از مجرم در مقابل جرم دفاع
مىشود، و او را به كمال هدايت مىكند، و از تكرار جرم بازمىدارد.»
10- [جعفر
شريعتمدارى تنظيمگر شرح و تفسير لغات قرآن]
تنظيمكننده
كتاب شرح و تفسير لغات قرآن [1] در تفسير
واژه «عَزَّرُوهُ» كه در آيه شريفه 157 سوره اعراف
آمده، مىگويد:
«از تعزير به معناى «حمايت و يارى كردن» (آميخته
با احترام و بزرگداشت).
است، و بعضى
گفتهاند: «در اصل به معنى منع كردن است، اگر منع و جلوگيرى از دشمن باشد مفهوم آن
«يارى كردن» در مقابل دشمنان است، و اگر جلوگيرى از گناه باشد، مفهوم آن «مجازات و
تنبيه» است، و لذا به مجازاتهاى خفيف «تعزير» مىگويند، براى اين كه به وسيله آن
در حقيقت كمكى به گناهكاران شده، و از گناه بازداشته شدهاند. اين نشان مىدهد كه
مجازاتهاى اسلامى جنبه انتقامى ندارد، بلكه جنبه تربيتى دارد، و لذا نام آن هم
تعزير گذاشته شده است. [2]»
[مستفاد از كلمات دهگانه]
از كلمات
دهگانه اهل لغت و واژهشناسان، امور زير استفاده مىشود:
الف) لغويّين
در تفسير كلمه تعزير بر سه دسته تقسيم مىشوند:
اوّل- كسانى
كه معتقدند معناى اصلى تعزير يك چيز است؛ (نصرت، يا منع، يا تأديب، يا چيز ديگر).
و معانى ديگر را به همان ريشه بازمىگردانند.
[1]. كتاب مذكور توسّط آقاى جعفر شريعتمدارى بر
اساس شرح و تفسير لغات «تفسير نمونه» در چهار جلد تنظيم شده، و از منابع غنى و
ارزشمند لغت به شمار مىرود.