سؤال 1- ملاك اصلى تعزيرات در حكومت اسلامى چيست؟ آيا غير از شلّاق و حبس،
تعزيرات ديگرى نيز وجود دارد؟
جواب: هرگونه تخلّف از وظايف شرع، و ارتكاب گناهان كبيره تعزير دارد، و تعزير
منحصر به شلّاق يا زندان نيست؛ بلكه از اندرزهاى دوستانه، كه سبب ترك عمل گردد،
شروع مىشود، تا محروميّت موقّت از بعضى حقوق اجتماعى و جريمه مالى و مانند آن. (و
اين اشتباه بزرگى است كه تعزيرات را منحصر به آن دو بدانيم.)
سؤال 2- اگر در مجازاتهاى منصوص، شخص ديگرى غير از مجرم نيز زيان ببيند، طبعا
از اصل قرآنى «وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى»*[2] خارج است؛ مثل
قصاص قاتل كه فرزندانش نيز زيان مىبينند. امّا در مواردى كه نصّ صريح در مورد
مشروعيّت آن نيست، مثل زندانى كردن مجرم، كه عائلهاش
[1]. اين پرسش و پاسخها در استفتائات
جديد معظّم له (جلد اوّل و دوم) آمده، كه براى مزيد تبيين اين مباحث، در اينجا نيز
ذكر شد.