اسم الکتاب : تعزير و گستره آن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 157
ظاهر كلام صاحب جواهر اين است كه ضمان در مسأله مورد بحث اجماعى است. ولى اين
فقيه بزرگوار در كتاب حدود بر خلاف اين نظريّه رأى داده است. توجّه كنيد:
«من قتله الحد او التعزير فلا دية له
على المشهور. بل عن الشيخ و ان ضرب فى غاية الحر و البرد، قال: و هو مذهبنا لان
تحرى خلافهما مستحب بل مقتضى اطلاقه و غيره عدم الفرق بين الحد للّه تعالى او
للناس، كما عن ابن ادريس التصريح به [1]؛
هرگاه مجرمى بر اثر اجراى حد يا تعزير بميرد، بنابر نظر مشهور ديهاى ندارد.
بلكه شيخ طوسى رحمه اللّه معتقد است كه حتّى اگر حدّ و تعزير در روزهاى بسيار گرم
يا سرد اجرا شود موجب ضمان نيست. سپس از شيخ طوسى نقل مىكند كه فرمود: «عدم ضمان
اعتقاد ماست، زيرا انجام حد در غير سرما و گرماى شديد مستحب است. بلكه مقتضاى كلام
شيخ و غير او، آن است كه تفاوتى بين حدّ اللّه و حدّ الناس وجود ندارد، همانگونه
كه ابن ادريس تصريح به اين مطلب نموده است.»
چه تفاوتى بين اين دو مسأله مذكور است، كه صاحب جواهر در يكى قائل به ضمان
شده، و در ديگرى ضمان را نپذيرفته است؟
در بحث آينده تفاوت بين حدّ و تأديب روشن خواهد شد.
ادلّه طرفداران و مخالفان ضمان
مهمترين دليل بر ضمان، اطلاق ادلّهاى است كه دلالت بر وجوب ديه