اسم الکتاب : تعزير و گستره آن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 133
3- علّامه حلّى
در تحرير الاحكام چنين نوشته است:
«كل من استحل شيئا من المحرمات المجمع
على تحريمها كالميتة و الدم و لحم الخنزير و الزنا كان مرتدا ... و ان تناول شيئا
من ذلك محرما له كان عليه التعزير، فان عاد بعد ذلك عزر و غلظ عقابه، فان تكرر منه
فعل به كما فعل اوّلا و يغلظ زيادة، فان عاد فى الرابعة قتل [1]؛
هر كس چيزى از محرّماتى كه اجماع بر تحريم آن وجود دارد را، مانند مردار و خون
و گوشت خوك و زنا، حلال بشمرد از دين اسلام خارج شده، و احكام مرتد دارد ... و
چنانچه چيزى از خوردنيهاى حرام را بخورد، در حالى كه معتقد به حرمت آن است، تعزير
مىشود، و چنانچه پس از تعزير مجدّدا آلوده آن شد، همانند بار اوّل بلكه شديدتر
مجازات مىگردد، و اگر بازهم به سراغ آن گناه رفت، در مرحله چهارم اعدام مىشود.»
4- ابن ادريس
مىگويد:
«من تناول شيئا من ذلك محرما له ...
فان كان ذلك ميتة كان عليه التعزير، فان عاد بعد ذلك عزر و غلظ عقابه، فان تكرر
منه ذلك دفعات و اقلها ثلاث قتل [2]؛
اگر شخصى گوشت مردارى بخورد تعزير مىشود، و چنانچه پس از تعزير، آن جرم را
تكرار نمايد تعزير شديدترى مىشود، و در صورتى كه براى بار سوم آن را بجا آورد به
قتل رسد.»
نتيجه اين كه اصل حكم به قتل در صورت تكرار جرائم، و اجراى تعزير پس از هر
بار، در بين فقها مشهور است. امّا اين كه در مرتبه سوم كشته مىشود، يا در مرتبه
چهارم، اختلاف نظر وجود دارد.
[1]. تحرير الاحكام، جلد 2، صفحه 227
(به نقل از مرآت العقول، جلد 23، صفحه 250).