خلاصه اين كه در مورد اقرار دو نظريّه وجود دارد، ولى مشهور آن است كه بايد دو
بار باشد.
مستندات و ادلّه مسأله
[اقرار العقلاء على انفسهم جائز]
مهمترين دليل مسأله عمومات و اطلاقات اقرار، از جمله روايت زير است:
«روى جماعة من علماءنا فى كتب
الاستدلال عن النّبىّ صلّى اللّه عليه و آله انّه قال: اقرار العقلاء على انفسهم
جائز [2]؛
جمعى از علماى شيعه در كتابهاى استدلالى خويش از پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه
و آله نقل كردهاند كه: اقرار و اعتراف عقلا بر عليه خودشان پذيرفته مىشود.»
اطلاق روايت فوق كه اقرار را مقيّد به يك يا دو بار نكرده، و عموم آن كه
پيرامون موضوع خاصّى سخن نمىگويد، اقتضا مىكند كه در هر يك از ابواب فقه يك بار
اقرار كفايت مىكند، مگر در مواردى كه دليل خاصّى بر اعتبار و لزوم تعدّد اقرار
باشد. علاوه بر اين، بناى عقلاى جهان نيز بر كفايت يك بار اقرار است. بنابراين،
مقتضاى اطلاق روايت مذكور، و روايات مشابه، و بناى عقلا كفايت اقرار واحد است.