responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : اسلام و آزادى بردگان المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر    الجزء : 1  صفحة : 38

به اندازه يك كودك شيرخوار يك نوزاد يك روزه هم نمى‌تواند درك داشته باشد چگونه ممكن است سازنده قلب باشد.

ارزش قلب‌

يك جمله مختصر ديگر بگويم و بگذرم و نتيجه بحث را بگيرم كه مهم نتيجه بحث است.

چندى قبل در يكى از جرايد اين مطلب را خواندم يك قلب مصنوعى درست كردند و در سينه انسانى گذاشتند اين انسان هم روى تختخواب بيمارستان خوابيده، ابداً حركت نمى‌كند مبادا قلب مصنوعى از كار بيفتد. در حدود شش شبانه روز قلب مصنوعى كار كرد اما چقدر هزينه برداشت، چقدر فكر مى‌كنيد؟

نوشته بودند حدود 30 ميليون تومان‌ خرج ساختن اين قلب مصنوعى 6 روزه شد!

حساب كردم 30 را تقسيم مى‌كنم بر 6 نتيجه‌اش 5 مى‌شود يعنى در هر 24 ساعت «5 ميليون تومان» خرج اين انسان كردند كه زنده بماند.

اين همه هزينه و آن همه نيروى عقل و آن همه پيشرفت علم و دانش، در قسمت‌هاى مختلف تا توانستند يك قلب مصنوعى بسازند.

مرد دنيا ديده‌اى پس از اطلاع از اين ماجرا مى‌گفت:

من نمى‌دانستم تا اين اندازه ثروتمندم، هر شبانه روز 5 ميليون تومان تنها قيمت قلب من است اگر 50 سال زنده بمانم از قرار هر روز 5 ميليون تومان حسابش كنيد چقدر مى‌شود؟

ببين چه ثروتى دارم، تازه يك گوشه تن من حسابش اين است.

منظورم بيان اين جمله است آيا اين نظام عجيب در برابر چشم ما، تنها وجود خود ما، تنها ساختمان قلب ما، تنها ساختمان مغز ما، تنها ساختمان چشم ما كه به قول آن دانشمند روسى ظريف‌ترين ابزارى كه در اين جهان ديده شده همين ساختمان ظريف چشم انسان است، آيا مى‌شود بگوييم آن علت نخستين علم و دانش نداشته و فاقد همه گونه علم و انديشه و فكر بوده؛ با اين حال اين صحنه‌ها را بوجود آورده است؟

هيچ كس نمى‌تواند اين را باور كند، و اين هم كه در بحث گذشته اشاره شد كه حتى خود ماديين بدون توجه داراى يك نوع عقيده به اين نظام هستند و بدنبال اين نظام مبدأ علم ودانش را معتقدند و لو اين سخن را به زبان نياورند يا خودشان هم توجه به عقيده خودشان نداشته باشند.

اكنون نتيجه بحثمان را تا اين‌جا حساب كنيم:

1- در ميان مادى‌ها و خداپرستان تفاوتى در ايمان به يك «علت نخستين» و وجود يك «وجود ازلى» نيست.

2- تفاوت تنها در اعتقاد به اثبات صفت علم و دانش براى آن علت نخستين است.

3- يك نگاه اجمالى به اين جهان هستى نشان مى‌دهد اين نظام روى حساب است و روى علم و انديشه است.

حالا مى‌خواهيم نتيجه‌گيرى كنيم ببينيم چه رقم ايمان مذهبى و عقيده به دين و اعتقادات دينى در: احياى نيروى انديشه و تفكر انسان‌ تأثير دارد و در سايه همين ايمان به مذهب و ايمان به خدا ما مى‌توانيم فكرمان را

اسم الکتاب : اسلام و آزادى بردگان المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر    الجزء : 1  صفحة : 38
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست