responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : اسلام و آزادى بردگان المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر    الجزء : 1  صفحة : 33

فرق فلاسفه الهى و ماترياليست‌ها

فرق ميان فلاسفه الهى و ماترياليست‌ها و مادى‌ها در كجاست؟

عده‌اى هستند گرفتار اين اشتباه شده‌اند و خيال مى‌كنند فلاسفه مادى و الهى تفاوتشان در اين‌جاست كه خداپرستان و فلاسفه الهى عقيده به يك علت نخستين و علت العلل در جهان هستى دارند.

اما فلاسفه مادى علت نخستين را انكار مى‌كنند، پس تفاوت اين دو دسته در اعتقاد و ايمان به‌ وجود علت نخستين‌، و عدم ايمان به وجود علت نخستين است.

فلاسفه الهى مى‌گويند: اين مخلوقات، اين موجودات، اين جهان هستى؛ معلول علتى است كه او ديگر علتى ندارد، و به عبارت ديگر واجب الوجود است و هستى از درون ذاتش مى‌جوشد و هستى او مديون هستى ديگرى نيست.

اما فلاسفه مادى به علت نخستين عقيده‌مند نيستند!

بعضى خيال مى‌كنند واقعاً تفاوت بين مكتب ماترياليست و فلاسفه الهى در همين اعتقاد و عدم اعتقاد به علت نخستين است.

در حالى كه اين مسأله كاملًا اشتباه است و تفاوت در اين‌جا نيست، تمام فلاسفه بدون استثنا اعم از مادى و الهى همه معتقد به علت نخستين هستند يعنى همه به يك وجود ازلى، وجودى كه هميشه بوده و هميشه خواهد بود ايمان دارند. منتها فلاسفه الهى آن مبدأ را خدا مى‌دانند اما ماترياليست‌ها و مادى‌ها آن مبدأ را ماده‌ مى‌دانند.

ماده از نظر مادى‌ها علت نخستين است، همان علت العلل، هستى آن از خودش است، واجب الوجود است، معلول علت ديگرى نيست؛ يك موجود ازلى و قديم است.

از نظر خداپرستان «خدا» علت نخستين است.

پس هر دو دسته در اين عقيده متحدند كه اين جهان يك علت نخستين دارد لكن يكى مى‌گويد ماده ديگرى مى‌گويد خدا.

در اين‌جا جمله‌اى به خاطرم آمد مربوط به آن دانشمند معروف انگليسى پروفسور «برتراند راسل» كه افكارش در دنيا الآن اشتهار زيادى دارد. ديدم اين مرد كه به عنوان فيلسوف در جهان غرب معروف شده است گرفتار همين اشتباه در مسئله خداشناسى شده است: كتابى دارد به نام چرا مسيحى نيستم (او مى‌گويد من مسيحى نيستم و مادى هستم و سخنرانى مفصلى در اين زمينه كرده كه جمع‌آورى شده و به نام كتاب چرا مسيحى نيستم منتشر شده است).

در همان قسمت‌هاى اوّل آن كتاب اين پروفسور انگليسى صريحاً مى‌گويد: «من در جوانى مؤمن به خدا بودم مسيحى واقعى بودم؛ عقيده به وجود خدايى داشتم اما با گذشت زمان و پيشرفت فكر و انديشه‌ام از

اسم الکتاب : اسلام و آزادى بردگان المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر    الجزء : 1  صفحة : 33
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست